Therese
    En impro elev som läser ett grundskoleämne tredje året på gymnasiet men ej uppfyller godkänt. Vad är bäst för eleven? Att reducera eller att få ett F? Ges samma möjlighet till komplettering vid vux i båda fallen? Eller vad blir konsekvenserna av en reducering?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Therese,

    Grundskola är Rättighet för folket, kan man säga... en obligatorisk skola, men på komvux är det endast svenska (eller svenska som andraspråk), engelska och matematik - en kombination av de tre ämnen som kallas för "grundskolekompetens". Och i fall man saknar godkänt betyg i något av de tre ämnena, så har man rätt att läsa det ämnet på komvux. Och här spelar det nog ingen större roll om man har F i en kurs "matte grund" t.ex eller om man inte har något betyg.

    Vilket ämne är det eleven läser? Är det svenska, eng eller matte? Eller något annat ämne?

    Sedan tänker jag också på att, eftersom eleven läser "tredje året" på gymnasiet och inte har uppnått godkänt betyg i en grundskolekurs, så kanske hen inte kommer uppnå det, även om hen läser på komvux. Man kanske måste "leva med" att hen inte kommer att få godkänt i just det ämnet, och så försöker man se till att personen blir "anställningbar" ändå...

    Det går också att samråda med SYV på komvux i den kommunen där eleven är folkbokförd. I och för sig har man rätt att läsa grundskolekurser på komvux i vilken kommun som helst, men de flesta väljer ändå läsa i sin egen kommun - bl a pga man kanske vill blanda och läsa en grundskolekurs och två gymnasiala kurser - och gymnasiala kurser läser man i sin egen kommun (där man är skriven).

    Jag skulle också samråda med Läraren. Om läraren tror att det finns någon (om ens liten) chans att eleven uppnår godkänt betyg mot slutet av läsåret, då skulle jag försöka uppmana hen att kämpa! Och om lärarens bedömning är att hen inte kan uppnå godkänt betyg, då tror inte jag att hen kommer uppnå det i framtiden på komvux heller... och i så fall spelar det nog ingen roll, om hen får F eller inget betyg.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA