anonymajag
    Hej! Om jag inte läser en kurs som ingår i dom gymnasiegemensamaämnena pga. speciella skäl som endast påverkar den kurser. Kan jag fortfarande bli högskolebehörig om jag läser extra kurser i andra ämnen? Jag får alltså ändå ihop mina 2500 poäng...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Gymnasiegemensamma ämnen är obligatoriska och man kan inte ta ut gymnasieexamen om man saknar betyg i en obligatorisk kurs. Utan gymnasieexamen har man inte Grundläggande behörighet till högskolan.

    Det är bäst att välja ett program där inga kurser är obligatoriska som man inte kan läsa.

    Om särskilda skäl föreligger kan rektor på programmet göra individuell bedömning och EVENTUELLT fatta beslut om Individuellt anpassat program. Då kommer det att skrivas in i din studieplan - innan kursen påbörjas att du läser en annan kurs i stället.

    Med vänlig hälsning
    Mikael