Hej Yusra,

    om det finns tomma/lediga platser på utbildningen, kommer alla behöriga sökande in. Då spelar det ingen roll - på vilket sätt man är behörig.

    Men om det uppstår Konkurrens om utbildningsplatser, då prövas sökande som endast har behörighet på Reell kompetens ENDAST I HP-URVALSGRUPPEN (på resultatet av högskoleprovet). Gör man inte högskoleprovet, prövas man inte... och får ingen studieplats.

    Har man ett giltigt resultat av HP, högskoleprovet, konkurrerar man med den "siffran". Säg att du får 1,4 på högskoleprovet. Du blir behörig på reell kompetens och prövas inte i någon betygsgrupp. Du konkurrerar endast i HP-urvalsgruppen. Först kommer in de som har 2.0 på högskoleprovet, sedan de med lägre resultat. Om platserna räcker för dem med 1.4 eller inte, är det ju ingen som kan säga på förhand  för att det beror på hur höga resultat på högskoleprovet dina konkurrenter kommer att ha.

    Bästa hälsningar

    ANNA