Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    villkor för att kunna bli bedömd som behörig (grundläggande behörighet) till högskola/universitet - finner du på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg och enl. som vi tolkar info på sidan där så räknas det de perioder när man har jobbat på minst halvtid (alltså minst 20 timmar/vecka) ihop och de ska uppgå till tre år, som kortast och all denna arbetslivserfarenhet måste vara "intjänat" efter det att personen har fyllt 19 år.
    vänliga hälsningar
    Julia

    • :

      Jag har jobbat 23/24 timmar senaste tre året. Men jag har jobbat och pluggat i de senaste tre året.

    • Julia : Att du har pluggat samtidigt som du har jobbat - borde inte vara sämre på ngt. sätt. Vad du gör på den resterande halvtiden, utanför jobbet - är upp till dig.
    • :

      https://bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/arbetslivserfarenhet/ ;

      i den här sida står nånting annat dvs arbetserfarenhet räknas inte med om man har jobbat och studerat samtidigt. Jag har pratat med också med andra studievägledare, de har sagt också att det inte skulle vara nån problem. Men här står nånting annat. Hur man tolka detta?

    • Anna :

      Arbetslivserfarenhet parallellt med studier i gymnasieskolan, inklusive lärlingsutbildning, godtas inte.I reglerna står det alltså, att man får ej läsa på Gymnasieskola men andra studier, t.ex på komvux godtas. När man fyller 19 år är man, som regel klar med ungdomsgymnasiet.

      Det står också att varje lärosäte får göra egen bedömning. Kontakta därför Antagningsgruppen på det lärosäte som du vill komma in på.

    Läs alla kommentarer