Ellinore

    Hej! Jag har inget gymnasiebetyg och läser just nu på komvux för att få grundbehörighet samt särskild behörighet att söka in till grundlärarprogrammet inriktning åk 1-3. Jag är 35 år gammal och har arbetat heltid i 15 år, dock inte alls inom barn/pedagogik/omsorg, utan inom handel och restaurang. Vad gäller vid reell kompetens, är det svårt att komma in den vägen? Jag har i nuläget 1450 gymnasiepoäng, är det bättre att jag läser in resterande poäng för en fullständig gymnasieexamen eller ”räcker det” att jag läser in de ämnen som krävs som behörighet till lärarutbildningen? Min nästa fråga är också om jag måste ha Matematik 2b eller om man kan komma förbi det på något sätt? Har betyg i Matematik 1b. Ursäkta många frågor men tycker det känns lite rörigt allting. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Ellinore

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om en högskoleutbildning kräver bl.a "Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c" då måste man ha godkänt betyg i en av kurserna i matte på nivå 2. Det är lättare att få högre betyg i matte 2a, än i 2b eller 2c.
    Högskoleutb.iSvergie kan inte ta in obehöriga. Därför är man tvungen att ha godkända betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet.

    Vad gäller grundläggande behörighet, så kan man uppnå den på olika sätt, men uppnå den måste man också! Som sagt, obehöriga tas inte in på högskoleutbildningar.
    OBS! om du blir bedömd som behörig pga "reell kompetens" måste du, för konkurrens, ha resultat från högskoleprovet. Det går inte få fram meritvärde för att konkurrera med om man ej ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Men om det står tomma/lediga platser på utbildningen, kan man komma in på reell kompetens + särskild behörighet utan att ha ngt att konkurrera med (man behöver inte konkurrera om det står tomma platser).
    Mitt förslag är därför följande:
    - gör högskoleprovet;
    - läs de kurser som krävs för särskild behörighet;
    - när du är klar med kurserna för särskild behörighet och har gjort högskoleprovet, sök till de högskoleutbildningar som du vill komma in på, men fortsätt samtidigt läsa på komvux mot examensbevis.
    Om du kommer in på ett högskoleprogram, byter du från komvux till högskola. Om du inte komma in på högskola-universitet, fortsätter du läsa på komvux.
    Hänvisning: antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg
    och du får också gärna samråda med studievägledare på det programmet på högskolenivå där du vill komma in.

    Studie- och yrkesvägledare