Linnéa
    Hej! Jag har under en längre tid velat bli personalvetare. Jag har gått ut gymnasiet med fullständiga gymnasiebetyg, men mina betyg räcker inte riktigt för att komma in. Mitt högskoleprovsresultat är lite för lågt. Däremot besitter jag grymma arbetslivserfarenheter. Jag har en hel del intyg från utbildningar och arbetsgivarintyg plus att jag läst en 30hp-kurs på universitetet. Jag vet att jag hade gjort bra ifrån mig på högskolan - om jag bara fått chansen. Man är lite mer motiverad nu såhär några år senare. Jag undrar : Har jag möjlighet att söka in i reell kompetens kvoten, och hur går jag i sådana fall tillväga? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linneá!
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Ansok-om-provning-av-reell-kompetens-sa-har/ - länk till Antagning.se där info- finns om hur man söker på reell kompetens
    men jag tror inte det är aktuellt för dig att bli antagen i den kvoten.
    Reell kompetens gäller för att få BEHÖRIGHET & inte om konkurrens.
    Om du är behörig, kan du konkurrera med betyg eller med resultatet av högskoleprovet. Ibland (vissa år och på vissa utbildningar) kan alternativ antagning äga rum. Alternativ antagning handlar om att man väljer personer som av någon anledning bedöms vara extra lämpliga för en viss utbildning och får plats "förbi kön". Det är just det som du verkar söka info- om. Du bör läsa på utbildningarnas hemsidor om det står någonting om just "Alternativ antagning". I fall du inte hittar den info-, kontakta Vägledare på de institutioner eller fakultet dit du vill söka och fråga om någon form av alternativ antagning kommer att äga rum.
    Om inte, så är det enbart betyg och/eller högskoleprovsesultatet som kan ge plats.
    HP kan man göra många gånger. Bäst personliga resultat brukar man få fjärde eller femte gången man gör HP.
    Ett annat sätt är att göra prövningar i de kurser som du har i din gymnasieexamen (eller Slutbetyg) och höja Meritvärde på det sättet.

    Du kan även se på www.yhguiden.se om du hittar någon utbildning på en yrkeshögskola som du blir intresserad av. Exempel: http://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/redovisningsekonom-med-personaladministration
    http://www.yhguiden.se/utbildning/jensen-yrkeshogskola/lone-personalekonom

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare