Helena
    Hej undrar hur regelverket ser ut vid gymnasium när det är 38 st som vill läsa eng 7 och man säger att man endast kan ta emot 30 st?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Helena,
    jag är inte säker att jag har förstått din fråga.
    Menar du att alla borde få läsa Engelska 7, som vill det och att eleverna borde delas i två grupper så att det är 19 i varje?
    Eller menar du att de som är "utöver" de 30 som kan tas emot - inte borde få läsa den kursen?

    Det är rektor på programmet som är ytterst ansvarig och jag tycker att du med fördel kan vända dig till honom/henne. Är du förälder till en elev, som vill läsa men inte får? Tycker du att en grupp med 38 språkelever är en för stor grupp?

    Du har formulerat dig mycket kortfattat och jag förstår helt enkelt inte vad din fråga är, förlåt.
    Jag skall försöka gissa lite vad som kanske kan vara av intresse för dig att veta, men ber dig återkomma i fall jag har missuppfattat och du menar ngt. annat, OK?

    Engelska 7 har blivit väldigt populärt att läsa pga den kursen ger 1.0 Meritpoäng /av 2.5 möjliga/.
    Meritpoäng är bra att ha när man söker till attraktiva högskoleutbildningar.
    På vissa gymnasieprogram är Eng 7 en Garanterat valbar kurs, vilket gör att skolan måste erbjuda den.
    Jag gissar på att så är fallet med den gruppen á 38 elever som alla vill läsa Eng 7.

    Om du undrar ang. en regel som säger att det får finnas max antal elever i en klass eller i en språkgrupp, så är det en fråga till Skolverket eller till Skolinspektionen alt till skolministern. Rektor på programmet & gymnasiechefen i kommunen är insatta i regelverket och jag hänvisar i första hand till dem.

    Vänligen
    Julia SYV