Jakoc

    Hej! Jag hörde på nyheterna att regeringen ska förlänga till 2025 möjligheten att få slutbetyg från komvux. Betyder det att man inte kommer kunna få höja sina betyg på komvux efter 2025/att komvux kommer helt och hållet tas bort då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    för de som gick ut gymnasiet året 2013 och tidigare gällde det att läsa mot ett Slutbetyg och kurserna betygsattes i systemet IG (icke-godkänt betyg) - MVG (Mycket väl godkänt). Men gymnasieelever som gick ut gymnasiet året 2014 och senare läser mot Examensbevis och nya kurser som  betygsätts i systemet F-A där F är icke-godkänt betyg och A är högsta betyget. På undantag kan de som "på sin tid" inte uppnådde kraven och i stället för slutbetyg fick Samlat betygsdokument, kan fortfarande läsa mot ett slutbetyg (slippa läsa mot examensbevis, bl.a för att det kan innebära flera terminers längre studier för dem). Möjlighet att slippa läsa mot examensbevis och kunna fortfarande läsa mot ett slutbetyg (villkoret är dock det att minst en kurs från det gamla systemet måste finnas med - och det går inte sedan 1 juli 2016 få betyg i det gamla systemet) har förlängts några gånger och nu, senast, till 1 juli 2025. Den förlängningen har endast att göra med de "äldre studerande" som påbörjade gymnasiet året 2010 eller tidigare. De som började läsa på gymnasiet året 2011 och senare påverkas inte av det beslutet.
    Komvux är en förkortning = Kommunal Vuxenutbildningen. KomVux är ett samlingsnamn för olika kurser och kurspaket som erbjuds för vuxna av de kommuner där de är folkbokförda (brukar kallas för "hemkommuner"). Även SFI erbjuds inom komvux.
    Du frågar om möjlighet att "läsa upp" betyg. Vad "läsa upp" betyder kan vara olika. Om man ej läst en kurs som man behöver för särskild behörighet, brukar man kunna läsa den kursen på komvux och inga förändringar på "den fronten" känner vi här på FRåGA SYV till (tvärtom, finns planer för att underlätta - ge mer pengar till komvux  -- så att fler kan läsa). Om man däremot har godkänt betyg men vill höja betyget, så brukar komvux inte kunna bereda plats: det kallas för "omläsning" eller "konkurrenskomplettering" och man som sökande är då lågt prioriterad i kön till utbildningsplatsen. Dock kan man ha tur och kunna få plats (om budget räcker till på komvux i just den aktuella kommunen). Att någonting skulle i den aspekten förändras kring 1 juli 2025 känner vi på FRåGA SYV inte till.
    Hänvisning
    skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera-utbildning/administrera-utbildning/det-galler-for-vux där man bl.a läser: "Möjligheten att utfärda slutbetyg förlängs till 1 juli 2025

    På grund av coronapandemin har regeringen beslutat att förlänga möjligheten att utfärda slutbetyg på komvux ytterligare fyra år, från den 1 juli 2021 till och med den 1 juli 2025.

    Ändringen innebär alltså att det finns möjlighet att utfärda slutbetyg inom kommunal vuxenutbildning (komvux) på gymnasial nivå fram till den 1 juli 2025. I dagens komvux har slutbetyget ersatts av gymnasieexamen."