Daniel
    Hej!

    Jag går just nu i Pre-IB året på ett privat gymnasium i Stockholm.

    Mitt gymnasium har på den senaste tiden börjat hota elever i min klass med att kicka ut dom ur detta gymnasium. Deras argument för det är inte hög frånvaro eller dåliga betyg, men istället att dom tycker att dessa elever har "dålig motivation", något jag tycker inte känns som ett konkret argument.

    När mitt gymnasium vill kicka en elev så gör dom inte det genom att säga att man blir kickad, utan dom säger bara att man inte får gå över till nästa år, vilket betyder att man blir tvingad att sluta själv då man ovsätt vad ej kan fortsätta till år 2, utan bara får gå om år 1 om och om igen.

    Så mina frågor är,

    Vilka regler fins det angående att kicka elever ur ett privat gymnasium?

    Kan ett privat gymnaium kicka en för "dålig motivation"?

    Kan ett privat gymnasium kicka en för dåliga betyg/hög frånvaro? (Och i så fall, fins det några specifika gränser för hur dåliga betyg eller hur hög frånvaro man behöver ha för att kunna bli kickad?)

    Har ett privat gymnasium någon skylldighet att hitta ett nytt gymnasium/linje åt elever dom eventuellt kickar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!

    IB är ett Internationellt gymnasieprogram. Jag antar att det är just IB och din skola som intresserar dig och inte alla regler kring gymnasiegång i Sverige.

    Just IB är ett 2årigt program och första året är förberedande. Det är åk2 och 3 på IB som just är självaste "utbildningen" och i fall en elev inte har förutsättningar för att klara utbildningen (i alla fall om lärarna anser att eleven inte har dem) så är det ju bäst man får höra det i god tid. Alternativet är att eleven får fortsätta läsa och inte får godkända betyg och inte har behörighet att läsa vidare efter gymnasiet.

    All utbildning i Sverige högre än grundskola är frivillig, vilket betyder att man går där om man vill och kan. Efter att man gick ut grundskolan, har man uppfylld sin "skolplikt" som det heter & kan söka jobb.

    Jag tänker också så här: hur kul är det att gå på en skola där man inte är välkommen? Om en skola vill "kicka" en elev, varför stannar eleven då på den skolan? Det finns ju massor av gymnasieskolor som blir jätteglada att välkomna eleven. Att hålla sig kvar på en skola där man känner sig icke-välkommen, tycker inte jag är en bra idé. Vad tycker du om det?

    Du skriver att du går på en "privat skola", dvs en Friskola. Du kan titta på en Kommunal skola, t.ex. den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium som också erbjuder IB.

    Mitt råd är att du ser på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&orientation=&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&order=school där 7 skolor som erbjuder IB i Stockholms län har sina presentationer. Du kan kontakta flera skolor med frågan om de har platser inför åk2. Har de platser, kan du fråga om du (eller någon annan elev som detta handlar om) byta skola. I fall ingen plats på en passande skola finns, kan man söka om till åk1 - i så fall är det bråttom, att inte missa sista dag i omvalsperioden. I Stockholms län var sista dag för omval 18 maj (för en vecka sedan).

    Om det handlade om ett Nationellt gymnasieprogram, som t ex Humanistiska eller Teknik - då är det väldigt enkelt att avgöra vem som får gå "upp" till nästa årskurs: har man godkända betyg (lägst E) i kurserna, får man läsa överliggande kurs (dvs nästa kurs i ämnet). Har man inte det, då är man inte behörig.

    Just för IB och speciellt när man går från åk1 till 2 är det mycket svårare att avgöra, eftersom det är Preparandår som man läser under åk1 och man kommer att PÅBÖRJA EN NY UTBILDNING i åk2, kan man på sätt och vis säga.

    Om du är intresserad av just "rättslig" vinkel på detta (om formell rätt att stänga av eleven från gymnasiet på IB programmet - just IB är ju speciell pga det är ett Internationellt program), så är det en fråga som är för svår för oss på Fraga SYV att svara på. Det är till Skolverket du kan vända dig med den frågan. En bra sida är http://www.ibo.org/en/contact-the-ib/ där du kan läsa bland FAQ och ställa en egen fråga. Där experter för just IB finns.

    Sammanfattning:
    jag tycker att det inte finns någon anledning att vara kvar på en skola där man inte känner sig välkommen, jag tycker att man bör försöka byta skola. Innan man gör det, skulle jag försöka få konstruktiv kritik: vad är det exakt som lärarna (eller annan skolpersonal) önskar se förändring i (dvs hur skall man visa att man är motiverad), detta för min egen personliga utveckling och för att stilla min nyfikenhet. :) För att få svar på "rätts-juridiska" sidan av frågan, vänd dig till Skolverket.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Jodå, men jag anser att det fins skillnad mellan att inte klara av ett program och att lärare anser att man "ej har motivation". Man skulle kunna säga att en elev "ej har motivation" även om denna elev i fråga skulle få A i alla ämnen. "Motivation" är inget konkret enligt mig och jag tycker betyg ska vara en större indikation på hur en elev gör ifrån sig än lärares kommentarer angående "motivation".
    • : (fortsätter min kommentar): Min personliga åsikt är att kvalitén på utbildningen är viktigare än hur välkommen man känner sig i skolan. Kan fråga lärarna vad dom bedömmer "motivation" på, men det är inget uppgift eller betygs-relaterat, det är säkert.
    • Milla : Jag tycker att det är en mycket bra idé att fråga lärarna vad de bedömer "motivation" på. Kan ev. vara så att de tycker du har större kapacitet än du uppvisar, dvs att de tror på dig, din förmåga att göra ännu bättre ifrån dig!