Wilma
    Hej!
    Det är såhär att jag är ute på 5 veckors apl just nu, och jag har läst igenom reglerna för detta. Men på min praktik förekommer inga regler, under 2 av veckorna jobbar jag över 50 timmar, vissa dagar jobbar jag över 8 timmar så som 8 och en halv eller 9 och en halv timme. Jag har även verkligen inte 12 timmars nattvila utan ungefär 7 timmar, så därför vill jag bara veta om jag borde göra något åt detta eller bara fullfölja även fast inga regler följs?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma!
    Är du ensam praktikant på din arbetsplats? vad säger de andra elever som är på din praktikplats Och på Andra platser?
    ***
    Det som allmänt gäller är att man "följer sin praktik-handledares arbetstider". Jag tänker också på att du KANSKE räknad in raster in i arbetstid, vilket man på jobbet inte gör, dvs om man börjar jobba kl.8 och slutar kl.17 - då har man jobbat 8 timmar, för att man har haft 9 timmars raster (lunch, kaffe-rast mm). Det kan också vara så att om du ska börja jobba/praktisera kl.8, och du kommer till praktikplatsen kl.7.40 - så räknas inte de 20 min innan "arbetspasset" börjar... så är det ofta i arbetslivet.
    Å ena sidan, är det bra att få inblick i arbetslivet, på riktigt. Så är det. Så jobbar man. Detta gäller för dem som jobbar på den här arbetsplatsen.
    Å andra sidan, om ngt. är fel och du är praktiserar fler timmar än det som är "tillåtet", då borde det rättas till.

    Mitt förslag är därför att du STÄLLER EN FRÅGA, till att börja med... inte klagar eller "bråkar", utan just FRÅGAR och helst någon på DIN SKOLA i första hand, och inte på arbetsplatsen. Du har en "handledare för praktik" på din skola, hoppas jag. Ställ en fråga till den personen, t.ex så här: "Jag undrar hur arbetstiden räknas på min arbetsplats? Om ens arbetsvecka ser ut så här Måndag... kl.7.45 - 17.30... Tisdag... " och så vidare - är det då att man jobbar heltid eller är det Övertid?
    Det kan hända att du får en förklaring som du kan förstå och acceptera. Eller så konstateras det att ngt. är fel och det blir en förändring.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till.

    Julia