Eken
    Hej!

    Läste på lite om urvalsgrupper på antagning och folkhögskola.nu och såg att det har kommit till nya regler 2022, men vart osäker då det står inte samlat någonstans.. kan du svara på om detta är folkhögskolans regler eller om det faktiskt är nya skolregler från Skolverket?

    1. Jag undrar kort sagt om man kan konkurrera med i urvalsgruppen BF och BII samtidigt?

    2. Långt sagt så undrar jag, som har kompletterat kurser men ännu saknar en kurs för högskolebehörighet(har 2300 godkända poäng), om jag söker till allmän kurs på folkhögskola, kommer jag då endast kunna konkurrera i BF?

    3. Om ja, borde jag då läsa klart min kurs på Vux och sen söka till allmän linje för att konkurrera med i båda grupperna? (Jag är rädd att det inte kommer vara möjligt efter att ha läst att folkhögskolan allmän kurs ger en högskolebehörighet endast om man inte har)

    4. För då kan man alltid läsa naturvetenskaplig linje, under rubriken allmän kurs. Kan man göra det om man inte har naturämnen trots att man är högskolebehörig? Och sen konkurrera med i båda BF och BII urvalen samtidigt?

    5. Om det inte går, kan man väl alltid läsa naturvetenskapligt basår på folkhögskola, men det är väl en profilkurs? Efter att man har läst profilkurs eller särskild behörighet på folkhögskola, konkurrerar man då i BF och i BII? Eller bara i BII med sina vanliga betyg samt intyg från folkhögskolan att man har särskild behörighet?

    Detta är väldigt viktigt för mig, då jag vill komma in på en utbildning med höga antagningspoäng men mina betyg, tom efter komplettering räcker inte till. Om jag kan läsa folkhögskolan kanske jag kan konkurrera, men då är det viktigt att jag faktiskt gör det möjligt för mig själv och följer reglerna så att jag kan konkurrera i BF, och i BII om det går. Så snälla kan ni svara på alla frågor så noga som möjligt?
    • Anna : Vi har nu fått svar från en sakkunnig - läs mitt utökade svar, nedan. Kort: ingen förändring är aktuell utan man kan, som tidigare, prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt, bl.a i BII och BF samtidigt.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    vi ska samråda med några sakkunniga och återkommer så fort vi kan. Medan vi väntar på svar från experterna, så undrar jag om du har gjort Högskoleprovet? Även om du har gjort HP, så gör det ännu en eller flera ggr till - för att högsta resultatet gäller vid konkurrens i HP-urvalet.
    Vidare undrar jag också om du redan sökt och fick plats på en folkhögskola? I din fråga låter som att det är bara "börja läsa" på en allmän kurs eller på naturvetenskapligt basår på en folkhögskola men så är inte fallet - det är många ggr mycket svårt att få plats på en folkhögskola: många söker och de som inte har några som helst gymnasiestudier bakom sig prioriteras, så de som är klara eller nästan klara med gymnasiet eller är nära examensbevis från komvux riskerar att inte få plats på en allmän kurs.

    Det jag definitivt kan redan nu svara på är att Naturvetenskapligt basår på en folkhögskola ger inte grundläggande behörighet och placerar därför inte i BF-urvalet. För att kunna prövas i BF-urvalet så är det Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola som man måste ha och ett sådant omdöme ges i slutet av Allmänna kurser på gymnasial nivå.
    Jag vill också "påpeka" en sak som jag vet ledde till missförstånd förut: när man ser 4.0 i Antagningsstatistiken (i BF-urvalet) så kan man tro att alla med högsta omdöme (4.0 är högsta möjliga omdöme från en folkhögskola) kom in på utbildningen men så är inte fallet. Att det står 4.0 i BF-urvalet betyder att "någon" eller några med det omdöme kom in (men många andra med samma omdöme blev utan plats). Exempel: om det finns 20 platser för sökande i urvalsgruppen BF och fler sökande i den gruppen som alla har 4.0, så är det endast 20 som kommer in och övriga blir utan studieplats.
    Vi inväntar svar från de sakkunniga och återkommer till dig snarast.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    vi har ännu (tyvärr) inte fått svar från de sakkunniga (på grund av semestrar som ännu inte är slut), men jag vill nu "svara" dig ändå så att du vet att vi inte har glömt dina frågor utan jobbar med att få svar på dem!
    Jag vill dock påpeka att man ska ha tillräckligt höga meriter för att komma in och att prövas i flera urvalsgruppen ger "i sig" inga fördelar. Jag menar så här: en och samma person kan ha examensbevis från gymnasiet, sedan konkurrenskompletterar via prövningar och även har omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola + gör högskoleprovet. Hen kommer då prövas i många olika urvalsgrupper samtidigt men om hen har låga meriter i varje grupp, så kommer hen ju inte in. I varje urvalsgrupp har man en "ny chans", kan man säga och det stämmer men det ger inga "pluspoäng" att prövas i flera grupper. Det tar också tid att uppnå meriter så man kan prövas i flera grupper. Det kan hända att man ändå inte kommer in... tyvärr.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan!
    Jag undrar också - var har du läst det du skriver om i din fråga om att omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola placerar i BF "endast om man inte redan är behörig"... exakt var, på vilken webbplats har du läst det? Jag tror inte det stämmer och jag vill kolla upp exakt vad som står på den webbplatsen där du läste? Var god sätt in direktlänk i en kommentar till detta "svar" från mig.
    Tack på förhand!

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig från UHR, Universitets- och högskolerådet, som lyder:
    "Några förändring rörande urvalsgrupperna och hur dessa hanteras är inte aktuella.Information om vad som gäller för urvalsgrupperna finns här>> Betygsurval - Universitets- och högskolerådet (UHR)
    Vill du inte använda dig av länkar använder du google som sökmotor och söker på begreppen ’betygsurval universitets och högskolerådet’. Första träffen leder dig till samma ställe som medföljande länk.

    Frågor om folkhögskolans system för sin olika typer av allmänna kurser riktas till Folkbildningsrådet.

    Med vänlig hälsning
    Antagningshandläggare
    Universitets- och högskolerådet

    Med utgångspunkt av den sakkunniges svar, så kan du även fortsättningsvis prövas i flera urvalsgrupper, t.ex i BF och i BII samtidigt. Du kommer prövas i varje urvalsgrupp i vilken du kvalificerar dig. Alltså om du har examensbevis från gymnasiet eller komvux kan du prövas i BI och/eller i BII och samtidigt (om du har omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola) kan du prövas i BF också. Och samtidigt också i HP, om du har resultat från högskoleprovet.
    Av din fråga förstår jag att du är mycket nära möjlighet att ta ut examensbevis från komvux. Och du får i så fall gärna ta ut examensbeviset. Examensbeviset tar du ut "för livet", för att det kommer att gälla "för all framtid" och du kan använda examensbeviset i olika sammanhang - både när du söker olika utbildningar och när du söker jobb.
    I vilken ordning (alltså om det är bättre för dig att ta ut examensbeviset från komvux först och omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola - senare eller tvärtom), är svårt att svara på... - du kan kanske ta ut dem mer eller mindre samtidigt. Detta för att du kan kanske läsa en eller flera kurser hos komvux på distans samtidigt som du läser på folkhögskolans utbildning som leder dig till omdöme om grundläggande behörighet.