Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31862 frågor besvarade.
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
1 Svar
Hej Elvira,
jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.
Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.
Frågor och svar taggade med 'huvudman' (9 st.)
-
Går Barn och fritid, vill plugga vidare på rektorsprogrammet?
Hej! Jag går första året på gymnasiet, men vill plugga vidare till rektorprogrammet. Vad behöver man för att vara behörig?
Hejsan,till rektorsprogrammet görs anmälan av den arbetsgivare som är rektorns/skolledarens arbetsgivare. Läs... Läs hela svaret -
fritt val moderna språk?
Hej, Nu har min son börjat 6:an och äntligen får han välja spanska som språk, något han har sett framemot. Men... han blev nekad. Problematiken är att jag är spansktalande. Han hade påbörjat moderspråk i spanska i 3:an men fick sluta...
Hej, din son har rätt att läsa spanska från årskurs 6 om hans grundskola erbjuder läsa spanska (annars kan en grundskola endast erbjuda t.ex franska och tyska). Att din son kan för mycket (eller... Läs hela svaret -
Hur långt får ett schema i gymnasiet värkligen vara?
Jag tyckte att mitt första schema var dåligt (men man kunde ändå ofta sig) men vårat nya schema som vi kommer få är värkligen inte acceptabel enligt mig. På måndag går i vi i skolan från 08:30-16:30, och har en håltimma...
Hej! Du ställer en fråga som kräver svar från en jurist. Kontakta Skolverket som har juridisk kompetens och kan ge dig svar om det är reglerat eller inte: hur långa skoldagar får vara schemalagda. -
Reducera profilkurser på ett yrkesprogram?
Hej, Kan man reducera profilkurser på ett yrkesprogram när man har ett åtgärdsprogram som underlag, t.ex. hantverksprogrammet mot frisör? Vet att detta inte kommer att leda till en yrkesexamen men om det framkommer i utredningen av elevens behov av särskilt...
Hej Veronica,det första jag tänker på är att lägga upp utbildningen under längre tid (t.ex på fyra år i stället för tre) - detta för att ge eleven... Läs hela svaret -
Hur många prövningstillfällen finns det per termin i gymnasiet?
Hej! Jag ville fråga, hur många prövningstillfällen finns det per läsår och termin i gymnasiet? Och hur många prövningar får man göra samtidigt, finns det någon begränsning?
Hej Leo,de som är gymnasieelever (så länge de är inskrivna i någon gymnasieskola) har rätt att göra prövningar endast på sin egen skola och... Läs hela svaret -
Vilket stöd har elev rätt till för att uppnå mål fr grundsk i gymn?
Hej! Mitt barn går nu i år 2 på gymnasiet och är godkänd i allt utom engelska från grundskolan. Hen jobbar fortfarande med den. Vad har eleven rätt till för stöd för att uppnå det målet, både hållande engelska grund...
Hej Caroline!Elevens rätt till särskilt stöd och extraanpassningar beskrivs i 3 kapitel i Skollagen, §§ 5 - 10.3 kapitel i skollagen heter Barns och elevers... Läs hela svaret -
Validering av grundskolebetyg från utlandet?
Validering grundskolebetyg från utlandet, görs det på någon instans eller är det upp till varje enskild huvudman att göra?
Hej Ylva,enligt de svar vi fick från skolverket och från antagningskanslierna, så finns det inte någon instans som gäller för hela Sverige utan det löses på lite olika... Läs hela svaret -
Gå upp till åk2 med 450 poäng?
Hej! Jag undrar om man kan gå upp till åk2 med 450 poäng? Är det något som säger att man inte kan göra detta? Kan jag läsa de ämnena jag inte fick godkänt i, vid sidan av i 2’an? Kanske att jag kan läsa dessa kurserna med...
Hej!elevens rätt att fullfölja påbörjad utbildning regleras i skollagen 16 kap. § 37.Men...Exakt hur utbildningen läggs upp för varje elev ansvarar "huvudmannen" för. I... Läs hela svaret -
Kan jag fortsätta trejan?
Hej! På grund av vissa omständigheter kan jag inte fortsätta plugga i tredje året i gymnasiet. Jag behöver ta ett års paus. Kan jag fortsätta tredje året nästa år? Eller måste jag börja om hela gymnasiet?
Hej Zahra! Har du frågat rektor på ditt program /på din gymnasieskola/? Har du godkända betyg från åk1 och 2 på gymnasiet? Har du läkarintyg eller ngt. annat "dokument" som skulle... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga