Hej! Jag läser mycket om bristen på behöriga ämneslärare till högstadiet, men jag har svårt att få ihop arbetsmarknadens behov av lärare i vissa specifika ämnen med högskolorna/universitetens utbud på kurser att bli behörig i inom ramen för de de olika ämneslärarprogrammen, här med fokus på åk 7-9. Jag vill gärna läsa till ämneslärare 7-9, i de ämnen som jag tycker om, men skulle också gärna jobba mot åk 4-6 i framtiden då jag har förstått att jag blir behörig även i dessa åldrar med en 7-9 utb... Jag väljer dock bort 4-6 utbildningen eftersom den har en låst ämneskombination med sv, eng och ma (+ valbara ämnen som ex so/no/tk osv). Medan jag inom 7-9 kan välja ämneskombination baserat på personliga preferenser till viss del men ändå få samma åldersbehörighet.. Mitt stora huvudbry nu är att komma fram till vilka ämnen jag ska söka. Det som stör mig mest är att utbildningsalternativen skiljer sig markant från vad arbetsmarknaden efterlyser. Ex.. så efterlyses det en del lärare som helst ska vara behöriga i alla 4 So-ämnena och SV för 7-9. Men så som dagens utbildning ser ut är det inte möjligt att läsa så många ämnen (alla fem?) och bli behörig inom ramen för ämneslärarprogrammet på 4 år. Man kan dock söka tre ämnen ex religionskunskap, historia och geografi ELLER svenska och samhällskunskap. - men alltså inte alla fem ämnena. Detta känns som ett oroväckande moment inför kommande yrkesliv och det känns också svårt att veta hur man ska tänka när man söker in till lärarprogrammet. Hur ska jag tänka när jag nu ska söka in till ämneslärarprogrammet 7-9? När jag väljer att satsa på 4 år av högskolestudier ändå vill jag ju läsa en utbildning som ger mig möjlighet till jobb i framtiden ... Mitt eget favoritämne och största intresse är religionskunskap. Men hur hade ni rått mig att tänka kring val av ämneskombination för att öka mina chanser att få jobb efter avslutade studier? Ämneskombination med religionskunskap som första eller andra ämne? Eller att välja bort religionskunskap helt, och satsa på något annat ämne för att öka chanserna att få ett jobb efter utbildningen? Känner mig vilsen och frustrerad. Har läst olika artiklar, och försökt att kolla upp via skolverkets hemsida, olika universitets som erbjuder lärarutbildningar hemsidor diverse undersökningar och även arbetsförmedlingens hemsida för att förstå hur behov och efterfrågan ser ut inom ramen för ämnena sv/religionskunskap.. och övriga ämneskombinationer. Men hittar bara att det verkar vara brist på matte, no, tk, moderna språk, slöjd, kemi, fysik, svenska som andra språk osv.- stämmer det ? Hoppas kunna få lite vägledning i denna fråga. Det närmar sig ansökningstid till höstens utbildningar och program.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31651 frågor besvarade.
Rekommenderad attraktiv ämneskombination för ämneslärare 7-9?
1 Svar
Hej Elvira,
jag håller i mångt och mycket med dig, i princip allt du skriver om upplever även jag att det stämmer.
Vad gäller ämneskombinationerna och brist på behöriga lärare, så är det tyvärr så att ingen kan veta säkert eller ge ngn garanti... om man tänker så här: du behöver ETT jobb, EN tjänst och rektor vill helst ersätta med dig den läraren som "försvinner" från just den skolan, och göra prognoser är mycket svårt: man vet ju inte om lärare vill gå i förtidspension, eller hur många, inom vilka ämnen och när som blir föräldralediga. Exempelvis: om vi säger att läraren i svenska, historia och religionskunskap på en viss högstadieskola har heltids tillsvidare anställning och hen är i 30-års åldern, hur ska man tänka: kommer hen att utan uppehåll jobba tills hen blir 67 år, eller kommer hen bli föräldraledig för 3 barn (1,5 år i taget) och sedan vill byta jobb, sluta jobba som lärare eller vill gå i förtidspension när hen är 61 år? När just den läraren "försvinner" t.ex på föräldraledighet, då vill rektorn ersätta med läraren som har samma behörighet, erbjuda vikariat på ett läsår. Vikariatet kan sedan bli förlängd, eller inte, vilket kan bero på att en annan lärare med samma eller liknande ämneskombinationer "försvinner" nästa år... eller inte. Hur ska man veta det i detalj? Vem kan på förhand veta vilka och när ska bli föräldralediga, eller i vilka städer de vill bo (vilket kan bero på var make/maka får jobb)?
Prognoser är mer eller mindre "kvalificerade gissningar". Man kan inte veta det säkert.
Sedan kan olika förändringar tillkomma, t.ex blev för några år sedan Historia - Obligatoriskt gymnasieämne (förut var det valbart). Detta innebär att fler lärare i historia behövs nu på gymnasiet. - Just sådana förändringar när ngt ämne blir obligatoriskt, borde man kunna planera för genom att öppna fler utbildningsplatser på högskolorna. Men sedan kan det bli så att alla utbildningsplatser ej blir tillsatta för att folk inte vill bli lärare i just historia i den omfattningen som man planerar för... då blir det ändå brist på behöiga lärare sen... Så, det är många faktorer som spelar in. "Summan av kardemumman" är att man vet inte exakt vilka ämneskombinationer och var i landet som det blir lätt eller svårt att få jobb med.
Mitt råd är därför att du satsar på ditt favoritämne i kombination med svenska, engelska eller matte (just svenska, eng. och matte är ämnena som alla elever, även de som har reducerad studiegång, läser på grundskolan).
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
P.S: FRåGA SYV är forum för frågor om "Alla" yrken (och det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken) och "alla" studier, i alla fall alla svenska studier men det finns många olika skolformer, bl.a även de mindre kända - Yrkeshögskola och KKU och vi är några få personer som då ska kunna "allt om allt", vilket är omöjligt. :( Men vi gör vårt bästa i att ge så bra svar vi kan och för övrigt hänvisar till andra instanser.
Frågor och svar taggade med 'grundlärare' (9 st.)
-
Vad krävs för en Grundlärare i F-3 för att bli behörig 4-6 lärare?
Jag undrar vad som krävs för en legitimerad F-3 lärare, för att bli behörig lärare även i årskurs 4-6? Har försökt läsa på men verkar stå lite olika överallt. Beror det exempelvis på vilket ämne man valt att...
Hej, det kan skilja sig åt mellan olika lärarhögskolorna. Det bästa för dig är att du tar kontakt med studievägledare på den... Läs hela svaret -
Från Trafiklärare till ämneslärare eller grundläggande lärare?
Jag undrar vilka kraven är när man i grunden är trafiklärare men vill komplettera så att man blir behörig lärare mot ämneslärare eller grundläggande lärare, läst mig till att det finns något som heter kompletterande pedagogisk...
Hej Peter,utbildning till lärare till och trafiklärare ligger i Sverige i olika skolformer. Yrkeshögskolepoängen kan, som regel, inte "översättas" till... Läs hela svaret -
BF LÄRLING VIDARUTBILDASIG TILL EN GRUNDLÄRARE?
Om jag vill gå i barn och fritid lärling kan jag vidareutbilda mig till en grundlärare?
Hej och tack för din fråga om att utbilda sig till grundlärare efter studier på BF!Behörighet till grundlärarprogrammen brukar beskrivas så här: Grundläggande... Läs hela svaret -
Grundlärarprogram för 4-6 - behörig att även lära ut för F-3 sen?
Hej! Om jag pluggar gundlärarutbildningen åk 4-6, kan jag då arbeta med allt mellan åk F-6? Eller måste jag då plugga för grundlärare F-3 om jag vill arbeta i de åldrarna? Tack!
Hej Hans,jag har nu pratat med en sakkunnig på Skolverket som säger att vissa kompletteringar kommer troligtvis att krävas (alltså man blir inte "behörig... Läs hela svaret -
Kan ämneslärare jobba som grundlärare?
Hej. Jag fick höra på att om man läser till ämneslärare i åk 7-9 blir man också behörig till att undervisa i åk 4-6, stämmer detta?
Hej Elissa,vad vi fick som svar när vi frågade personer som är välinsatta i lärarbehörigheter, är att gymnasielärare blir samtidigt behörig undervisa i samma ämnen... Läs hela svaret -
Vilken lärarutbildning ger mest valmöjligheter?
Jag vill gärna studera till lärare, jag tycker det verkar vara ett kul yrke. Däremot är jag väldigt kluven på vilken lärare jag vill bli. På ett sätt vill jag bli grundlärare i åk 1-3, men jag undrar om det finns möjlighet att arbeta i högre klasser då? Jag tänker att om jag studerar ämneslärare...
Hej Julia,som lärarutbildnings- och lärarlegitimationssystemet fungerar nu (mars 2020) så gäller följande:behörig gymnasielärare är behörig att undervisa i samma... Läs hela svaret -
Andra krav för att jobba som lärare i en internationell skola?
Hej! Jag är ganska bestämd på att plugga vidare till en grundlärare i åk F-3. Jag har alltid tyckt att internationella skolor är intressant så jag undrar, om man har en svensk lärarexamen, har internationella skolor annorlunda krav för att man ska kunna undervisa i dem? Jag är medveten om att...
Hej Marwa, jag tänker på UNDERVISNINGSSPRÅK, alltså på vilket språk sker undervisning på en Internationell skola? Min gissning är att det i... Läs hela svaret -
Vad ska jag bli för lärare?
Hej! Jag har länge funderat på att bli lärare, men har lite svårt o välja vilken åldersgrupp jag vill undervisa. Vad skulle du säga är dom största skillnaderna mellan att va lärare för åk 1-3 och 4-6 ?
Hej Fanny,det vi vet om yrket Lärare F-3 berättar vi på Framtid.se/yrke/lagstadielarareoch "mellanstadielärare" - är en sort Grundskolelärare.Det första jag tänker på... Läs hela svaret -
Vilket alternativ är bäst?
Hej jag har blivit både antagen till Grundlärarprogrammet och stude- och yrkesvägledarprogrammet. Jag är fortfarande osäker på vilket jag ska välja. Har hört att lönen för lärare ligger ganska lågt, har det blivit bättre med...
Hej Donna,Grattis till att du blev antagen! Och så har du Lyx-problem: att välja mellan två utbildningar som du vill gå... inte alla har sådan tur! Så, du kan verkligen skatta dig lycklig! Med... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga