Jennifer
    Vad finns det för rekommenderade högskolor efter att ha tagit Naturvetenskapsprogrammet?

    Hörde att Teknikprogrammet kunde välja ett fjärde år (Gymnasieingenjör utbildning).
    Kan jag också söka till det? Trots att jag läst Naturvetenskap..?

    Har sådan beslutsångest så skulle behöva ett år till att bestämma högskola.

    Eller så behöver jag några vettiga tips som är värd min Naturvetenskaps utbildningen...

    Vill tjäna mycket pengar inom de yrke jag utbildar mig till (Vill kunna gott o väl försörja mig själv).
    Har hundar så ""helst"" ett yrke man har möjlighet att styra upp tider själv, eller att det är på kontor, eller hemifrån, eller något liknande?

    ^Det är bara ett önskemål. Jag vill som mest ha ett bra yrke som man tjänar bra på OCH är värd min Naturvetenskapliga utbildning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jennifer,
    det fjärde året är ett FÖRSÖKSVERKSAMHET på Teknikprogrammet, läs mer om det på http://www.skolverket.se/fran-skola-till-arbetsliv/yrkesutbildningar/2.8114/ett-fjarde-ar-for-gymnasieingenjorsexamen-1.197488.
    Jag tror inte du, som inte har gått Teknik, kan söka till den - du kan prova kontakta de skolorna som har den utbildningen med frågan om de kan göra undantag i ditt fall.

    Yrken där man tjänar "bra" med pengar dvs de som har högsta medellön i Sverige idag är: Ekonom, Läkare, Flygledare/pilot och Advokat.
    Du skriver om att du har hundar. Har du funderat på att utbilda dig till Veterinär? Om man öppnar egen praktik - som Veterinär - som skulle man kunna bestämma över arbetstiderna själv. Som egen företagare är man sin egen chef och det är upp till dig när du vill arbeta och när du vill bli ledig. Som veterinär skulle du kanske kunna öppna Veterinärklinik med tillhörande Hundpensionat och kanske även Djurbutik med försäljning av hälsosam djurfoder och andra produkter som hundar och andra djur behöver. Det är bara ett förslag för att fundera över.

    Efter det Naturvetenskapliga programmet kan man söka väldigt många olika utbildningar: Läkare, Tandläkare, Ingenjör, Lärare (ang. löner - så finns det förslag att reellt höja lärarlönerna; Rektor (lärarutbildning + ev.påbyggnads ledarskapsutbildning) har ca 40 000 kr./månaden i genomsnitt /alla län/ idag och lönerna är högre i stora städer och de högsta finns vanligtvis i Stockholm.

    http://www.lonestatistik.se/loner.asp/sok/1 kan du själv titta på löner för olika yrken.

    Det är väldigt svårt att förutse vad just du kan få för inkomst, oavsett vilket yrke du väljer. Det som påverkar mycket är om du kommer att jobba hel eller deltid, i vilken del av landet du kommer att arbeta. Om du väljer starta eget företag eller ta en anställning. Som egen företagare brukar man ha låg eller ingen inkomst i början men efter en tid, om företaget går bra, kan man ha väldigt höga inkomster.

    Jag vill även tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar, som du hittar på www.yhguiden.se - de är något mindre kända vilket är jättesynd för att det finns många bra utbildningar där som leder snabbt till spännande jobb.

    Önskar dig allt väl! Återkom gärna om du har fler frågor!
    Anna SYV