Kimia
    Hej,undrar om jag ska gå ett naturvetenskapligt basår eller på komvux efter VO?,för att komma in på läkarlinjen.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    jag skulle råda dig söka till KomVux & till Naturvetenskapligt basår samtidigt - eftersom antagning till KomVux & till högskolan sker separat och du får - i bästa fall - plats på båda. Du kan sedan välja vilken av platserna du tackar JA till.
    Om du bara får plats på en av de alternativen, t.ex. på KomVux men inte på Natur.basår på högskolan - har du inget val och går den utb., där du fick plats. Det är ändå samma kurser som man läser och blir behörig till vidareutbildning.
    En annan sak tänkte jag på: var i landet du bor och om det finns Naturvetenskapligt basår på din ort. Om inte - kanske det är lättare att läsa på KomVux /då du inte behöver flytta/.

    Det dröjer några år tills du kan söka till utbildning efter gymnasiet & det kan hända saker under den tiden, som gör att du lättare skulle kunna bestämma dig angående vad som blir bäst för dig.

    Bra att ha flera "dörrar" öppna, tycker jag. Tänk på möjligheten att söka olika alternativ samtidigt. Sedan väljer man bland de utbildningar, där man får plats.

    Bästa hälsningar
    SYV Ludmila