Kimia
    Jag undrar om jag kan börja med Ma1a?,efter att jag får godkänd betyg i MaG.Bör jag då läsa hela MaG under ett år?, eller kan jag börja med Ma1a efter första kapitlet som jag får godkänd i?.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, Kimia
    för att bli Antagen till en gymnasiekurs Matematik 1, måste man först få minst betyg "E" i hela Matte grund /inte bara i första kapitel/.
    Självstudier kan du dock bedriva - hur du själv vill. Gå in på www.matteboken.se

    och öva på uppgifter i vilken Mattekurs du vill, du kan repetera å k 8 i grundskolan, du kan kika på gymnasiematte: Matematik 1, 2 och 3. Det är gratis och du gör det när du vill och så mycket som du hinner.

    Men att bli ANTAGEN på skolan till Matematik 1, kan man bara om man får ett godkänt betyg i HELA kursen Matematik Grund /det betyget som man får från vårterminen i å k 9 i grundskolan/.
    Om du får Mattegrund, godkänt betyg på hela kursen, mitt i ett läsår, prata med SYV på skolan och med dina lärare och kom överens om vad som blir bäst för dig: börja med Matte 1 direkt eller koncentrera dig på de andra kurser och aktiviteter /så som svenska, praktik, yrkeskurserna/. Det är individuellt upplägg på Yrkesintroduktion & de personer på skolan som kan hjälpa dig är: din klasslärare/mentor, kurator, skolsköterska, skolpsykolog, ämneslärare (mattelärare och svensklärare) samt rektor på ditt program.

    Bästa hälsningar & Lycka till!
    Julia SYV