Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Rektorer har oftast lärarutbildning som sin grundutbildning, men det finns även exempel när förskollärare, Studie- och yrkesvägledare, fritidspedagoger och andra "skolnära" yrkeskategorier - :) - blir Rektorer.

    Väldigt ofta söker man först en tjänst som Biträdande rektor. Mycket ofta är Biträdande rektor lärare på deltid (t.ex på halvtid) + biträdande rektor - på andra halvtiden av sin tjänst.

    När det sedan blir en rektorstjänst ledig, kan "vem som helst" söka den men störts tjans har de som redan har erfarenhet av att arbeta som rektor. Att ha jobbat som lärare på samma nivå som man vill bli rektor - är också en fördel (t.ex om man söker tjänst som rektor på gymnasiet, är det fördelaktigt att man har jobbat som lärare eller SYV på gymnasiet och om man söker tjänst som rektor på en skola åk1-6, då är det fördelaktigt att man har undervisat på låg-och-mellanstadiet i några år).

    Det finns rektorer på förskolenivå och för fritidshem, och där är det en fördel att ha jobbat som förskollärare eller som fritidspedagog. Det blir ganska mycket slumpmässigt, tyvärr - vilka tjänster som finns att söka (för det måste ju finnas en ledig tjänst). Och finns det en biträdande rektor som har undervisat och varit biträdande på samma skola (eller i alla fall på samma "nivå" på en annan skola) - då är den personen bättre kandidat, än någon annan.

    Att jobbar som Rektor är ett mycket ansvarfullt och omfattande uppdrag. Det är mycket vanligt att rektorer får inte ersättning för övertid och jobbar "hur mycket övertid som helst" - för att det är omöjligt att hinna på 40 timmar med allt som rektor måste göra. Rektor är "ytterst ansvarig" som det heter - för allt som händer i verksamheten och måste vara kunnig på många olika områden + lägga mycket tid och engagemang på sitt arbete.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare