Anonym

    Hej! Jag utbildar mig just nu till förskollärare och har kollat in lite på masterprogram mm. Mitt intresse just nu är rektorsprogrammet men jag har svårt att förstå hur programmet är. Min fråga är då hur lång programmet är? kan jag söka det själv? eller hur går processen till. Jag har sätt några hemsidor att programmet är 30hp men att det sker under 3 års tid och även att skoledningen skickar vidare en...

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    oftast går de till så här: man söker jobbet som rektor eller som biträdande rektor och om man får jobbet, och inte sedan innan gick rektorsprogrammet, kan man bli anmäld till den utbildningen som man läser på deltid på distans samtidigt som man jobbar som rektorn.
    Du får annars kika på följande fristående kurser:
    gu.se/skoljuridik-och-myndighetsutovning
    su.se/ledarskap-forskolan
    gu.se/introduktion-till-skolledaryrket

    Min uppfattning är den att man måste ha några års arbetslivserfarenhet som lärare eller förskollärare innan man kan få jobbet som rektor eller biträdande rektor. Men att det är fördelaktigt att även ha läst kurser inom skoljuridik, ledarskap, affärsrätt och ekonomi (vilket man kan göra samtidigt som man jobbar) för att öka sina chanser att få rektorsjobbet.

    • Anonym : Hej! tack för svar. Jag undrar om dessa kurser som du har länkat, finns dom i Stockholms universitet med? Kan man läsa kurserna på distans?
    • Julia : En av kurserna (den i mitten) är ju på SU. :)
    • Julia :

      Distans kan finnas Med eller Utan träffar. Se gärna i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q jag ska nu försöka hitta några (enligt mig) lämpliga kurser - skriver ett nytt svar till dig.

    • Anonym : Hej! tack så jätte mycket!! jag ska kika på länkarna .
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!