Henrik

    Hejsan SYV! Jag är väldigt intresserad av religion & filosofi. Jag gillar även historia då den förklarar både religion och filosofi väldigt mycket. Men min fundering är vilka jobb det finns om man har en universitetsexamen inom ämnen som filosofi och religion? Därför skulle jag vilja be om några förslag på jobb man kan jobba med efter en sådan utbildning. Tack på förhand. Mvh, Henrik Weimer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej.
    Titta på alternativet att bli gymnasielärare i filosofi, religion och/eller historia. gymnasielärare i Sverige brukar vara behöriga i 2 ämnen, men kanske kan du bli lärare i 3 ämnen. Prata med studievägledare på lärarhögskolorna om det, om du kan tänka dig bli lärare.
    En annan sort lärare är Högskolelärare och det jobbet kan man kombinera med forskning. Om du läser efter grundnivån, på avancerad nivå (magister eller master) kan du sedan försöka komma in på forskarutbildningen.

    Det finns också yrken inom vilka man kan få jobb med vilken som helst högskoleutbildning, nästan helt oberoende på utbildningens innehåll. Exempel på sådana yrken är:
    Arbetsförmedlare
    Handläggare på en av A-kassorna eller på andra ställen, som t.ex på UHR (Universitets- och högskolerådet)
    Studiestödsutredare hos CSN
    Civil utredare hos Polisen
    Utredare på andra myndigheter som t.ex på FK
    Utbildningsadministratör.

    Om du däremot menar att du vill direkt efter grundutbildningen jobba med ngt som är mycket specifikt kopplat till innehåll i dina studier - se vad som står om det på utbildningens egen webbplats och prata med studievägledare som jobbar på den institutionen där just den utbildning ges, som du vill söka till.

    Studie- och yrkesvägledare