lukas
    Hej Syv jag har många frågor till er. 1. Hur fungerar reservantagningen?
    Kan komma in på gymnasiet om jag ligger plats 4?
    Vad är urval 1 och 2?
    Hur länge pågår reservantagningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lukas,
    om du har plats 4 i reservkön, har du goda chanser att komma in. Det finns dock inga garantier. Inte ens Reserv 1 kan få någon garanti. För att någon från Reserv ska kunna komma in, måste någon som är antagen, tacka Nej till sin plats.
    Gymnasieantagningen sköter de Olika Gymnasieantagningskanslierna >>>> och de gör det på lika olika sätt.
    Ex. om man söker i Region Dalarna - ska man se info på antagningskanslier.se/kansli/antagningskansliet-region-dalarna. Och just i Dalarna pågår reservantagningen t o m 1 september. Andra datum gäller i andra regioner.
    Eftersom olika gymnasieantagningskanslier gör på lika olika sätt... kan man inte ge ett generellt svar; och det är bäst att vända sig till just sitt antagningskansli - för att få svar på vad som gäller just i din stad eller region.
    Generellt, brukar "urval 1" kallas det - när man gör första antagning och slutlig antagningsbesked skickas ut.. Sedan inväntar man svar från de Antagna och om några platser befrias (när några av de antagna tackade Nej till sina platser), gör man "urval 2" - kallar från Reserv.
    Bästa hälsningar
    ANNA