Noor
    Hej

    Jag har ansökt till universitet och min snitt är 14,70.
    Vid första besked vak blev jag platsreserverad nummer 7 i civilingenjör i kemiteknik i Uppsala.
    Jag är lite oroligt kan jag komma in i utbildningen vid andra valet? Och jag går i andra gruppen Bll alltså gymnasiebetyg med komplettering.
    Min andra fundering är vad är civilingenjör i kemiteknik vad kan man göra och vad blir man efter utbildningen kan man forska och göra laborationer?

    Hälsningar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Med reservnummer 7 har du goda chanser att komma in men det finns inte ngn garanti; vi hoppas och håller tummarna!

    Ang. Yrke/kemiingenjor >>

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      tack för svar

      finns någon skillnader mellan Civilingenjörsprogrammet i kemiteknik och kemiingenjör? eller de är samma sak?

      samt Civilingenjörsprogrammet i kemiteknik har den magister eftersom den är 5 år

      så att jag kan undervisa i högskolan efter 5 år?

    • Milla : https://www.framtid.se/yrke/hogskolelarare Läs gärna om yrket Lärare på högskolenivå.
    • : Finns någon skillnader mellan dessa eller de är samma sak
    • : Civilingenjörsprogrammet i kemiteknik och kemiingenjör
    • Milla : Just ”civilingenjör ” kan man kallas om man tar ut Civilingengörsexamen, vilket tar fem år att uppnå. ”Kemiingenjör ” kan man kallas efter diverse olika utbildningar, ex. Efter att ha läst ett antal kurser i kemi och i teknik. Det finns väldigt många utbildningar som har liknande innehåll.. man får titta noga på just de utb som man är intresserad av (läs info på utbildningarnas hemsidor) och vänd dig till studievägledare på de aktuella utbildningar. Det går inte att ge ett allmänt svar ...
    Läs alla kommentarer