Hej Sara,
    för att i Sverige bli en auktoriserad Revisor, så ställs det strikta specifika krav: för att bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt 6 år samt därefter avlagt ett prov. Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år. För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se

    För övrigt, så är yrken inom det område, Ekonomiyrken, för det mesta icke-reglerade, alltså finns ej specifika (centraltbestämda) generella krav på utbildning, utan det blir arbetsgivarens bedömning som gäller (arbetsgivare får anställa vem de vill, med andra ord) - med undantag av Civilekonom, som traditionsenligt får sin "titel" när hen tar examen från civilekonomprogrammet som är 4-årigt högskoleprogram.

    Läs gärna information om yrken: Redovisningsekonom, Ekonomikonsult, Civilekonom, Revisor och Ekonomiyrken samt om flera andra yrken - på www.framtid.se
    T.ex kan Ekonomikonsult eller Redovisningsekonom ha både högskole- och yrkeshögskoleutbildning. Det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa även utan ngn eftergymnasial utbildning, och t o m med icke-avslutad gymnasial utbildning men i praktiken sker det inte, i alla fall enligt vad jag vet. Någon form av eftergymnasial utbildning brukar de flesta arbetsgivare se att man har, om de ska anställa eller ge uppdrag till en ekonomikonsult.

    • : Tack, men är en revisors och redovisningsekonom arbets uppgifter likadana? Vad skiljer sig ?
    • Anna :

      Arbetsuppgifterna kan vara både lika och Olika. beror på exakt vad arbetsivare lägger in i arbetsuppgifterna, finns även exempel på att man på ett litet företag gör "allt": betalar ut löner, gör bokslut och sammanställer statistik på försäljningssiffrorna, anställer/deltar i rekryteringar, skriver avtal med de nyanställda och med kunder, och även "kokar kaffe" ... alltså kan man vara allt-i-allo, och det är mycket vanligt på små företag till upp till 10 anställda. Medans på de stora företagen eller i stora organisationer kan arbetsuppgifterna vara mycket uppdelade. Arbetstitlarna (yrkesbenämningar) varierar. Finns många arbetstitlar som det är mycket svårt att veta vad det är man egentligen gör, t.ex om man är "senior konsult", "medarbetare" eller "planeringsledare". Finns mängder av arbetsbenämningar där man får "gräva djupt" för att förstå vad som ingår i arbetsuppgifterna; kan också vara så att man gör det som behövs, det som chefen anvisar att man gör - kan ingå allt från ekonomiarbete, sköta uppdateringar av företagets hemsida, kundkontakter och kundbesök, försäljning och marknadsföring och även bemanna receptionen vid behov... alltså beror alldeles på. Inom de icke-reglerade yrken är det mycket vanligt att arbetsgivare lägger vad hen vill i arbetsuppgifterna.