Elev

    Vad är skillnaden på en revisor och en redovisnigsekonom när det gäller arbetet? Som jag förstått så granskar revisorn det redovisningsekonomen har gjort. Jag undrar också vad som skulle hända om en redovisnigsekonom skulle göra ett misstag eller inte hinna med uppgifterna? Hur många kunder har man ungefär i månaden? Jag funderar på att läsa till redovisning, men det var ett tag sedan man läste matte som upplevdes lite halvsvår men ändå det jag gillade mest och har ingen tidigare insyn i yrket och därmed undrar jag detta.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    om det var ett tag sedan du läste matte, då kan du repetera och även bedriva självstudier med hjälp av www.matteboken.se - det är gratis att använda sig av Matteboken.se och om du har tur och bor i en av de 30 städer i Sverige där Mattecentrum bedriver verksamhet som heter Räknestugorna, då kan du även där Gratis få hjälp med matten!

    Angående yrken och arbetsuppgifterna - så samlar vi info på www.framtid.se
    SYV är inte själv någon redovisningsekonom eller revisor, det hoppas jag du förstår! :) och det är helt omöjligt för en "allmän vägledare" att bli expert på alla de tusentals olika yrken! Det går bara inte... så vi gör så här: vi samlar info om olika yrken på www.framtid.se - läs all info i yrkespresentationerna revisor och en redovisningsekonom och läs gärna även om andra yrken - t.ex om yrke/revisorsassistent; längst ner i yrkespresentationerna på www.framtid.se finner du LIKNANDE YRKEN, där varje yrkesbenämning också är en Klickbar länk, så du kommer direkt in på det aktuella yrkespresentationen;
    sedan, om du har obesvarade frågor kring specifika yrken, kan du vända dig till studievägledare på just de utbildningar som du finner vara av intresse att titta lite närmare på; du kan också försöka få svar från branschorganisationerna och från de verksamma inom de yrken som intresserar dig; testa även fråga på Arbetsförmedlingen (som kanske kan hjälpa dig med studiebesök och/eller praktik - så att du kan få bekanta dig med arbetsplatserna där folk jobbar inom de yrken som intresserar dig).

    Studie- och yrkesvägledare