Najma
    Hej !
    jag ska börja ekonomi snart. Därför skulle jag vilja om du kan förklara vad en revisor exakt är eller gör. Vad måste man läsa exakt om man bli revisor? Vilka kurser gäller det?
    Tack för hand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Najma!
    Om yrke Revisor kan du bl a läsa på http://www.framtid.se/profession/revisor/

    Revisor granskar ett företags redovisning, det vill säga ser över angående hur ledningen styr verksamheten. Med hjälp av den info som framgår i redovisningen, bedömer revisorn om hur företagets ekonomi ser ut och om verksamheten fungerar tillräckligt effektivt. Revisorn ger ofta råd om vad som bör förbättras inom företagets ekonomi.

    Revisorer kan också fungera som rådgivare även inom andra områden än redovisning och beskattning. Revisorerna som har erfarenhet från olika företag och diverse branscher kan agera som rådgivare när affärssystem eller nya rapporteringsstrukturer tas fram. Andra vanliga uppgifter för en revisor är att hjälpa till med deklarationer och affärsutredningar, t.ex göra värdering av företags tillgångar. Att ge råd om vilken företagsform som är bäst när ett företag ska etablera sig kan också ingå i arbetet. Revisorn måste dock alltid försäkra sig om sitt oberoende innan hen accepterar uppdrag som rådgivare.
    Att arbeta som revisor innebär att man är ute på uppdrag en stor del av sin arbetstid. Det är ett socialt yrke och det är viktigt att en revisor är ganska flexibel och kan hantera relationer i olika situationer.

    Se exempel på yrkeshögskoleutbildningar inom Ekonomi:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom3
    och
    http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/redovisningsekonom5

    Se högskoleutbilningar på www.studera.nu - det finns både kurser och program inom Ekonomi på olika högskolor/universitet i Sverige.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    En bra sida för dig som vill bli revisor - http://www.far.se/Du-i-din-yrkesroll/Revisor/

    För att bli auktoriserad revisor behöver du läsa Ekonomi på högskolenivå i minst 3 år (motsvarande 180 högskolepoäng) och ta ut Ekonomi kandidatexamen. Mer om det och mycket annan bra info finns på http://www.far.se/Du-i-din-yrkesroll/Revisor/Auktorisation-och-utbildning/Grundutbildning/

    Yrkeshögskoleutbildningar och övriga icke-högskoleutbildningar ger i dagens läge inte rätt att bli just AUKTORISERAD.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    • : Tack! Uppskattar verkligen
    • : Men hur många år är revisor utbildningen, tar det mer än 5 år?
    • Milla : Skriver ett utökat svar till dig nu.