Malvina
    Jag vill gå en spetsutbildning som skulle innebära att jag flyttar ca 2h bort, och mina föräldrar tycker inte att det är en särskiljt bra ide eftersom de inte vill att jag ska bo själv då de tycker att jag inte är nog stabil för det. Kan jag välja ett gymnasium som kräver att jag flyttar utan mina föräldrars medtycke? Skulle det hjälpa ifall jag hade t.ex en psykolog som höll med om att jag är stabil nog för att klara mig själv (vilket jag är, då den största orsaken för min mentala ohälsa är press skapad av mina föräldrar)? Finns det nån sorts boendelösning som skulle låta dem ha någon sorts uppsikt över mig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Malvina,
    för icke-myndiga personer gäller det att deras vårdnadshavare ansvarar för dem och bl a innebär det att vårdnadshavare bestämmer var en icke-myndig person bor. Om en psykolog kan övertala dina föräldrar om att du är mogen för att flytta och bo själv, så kan det säkert hjälpa. Dock kan inte psykologen bestämma över dina föräldrar.
    Undantag: en "minderåring" kan bli omhändertagen av samhället (socialtjänsten i kommunen); det sker i extrema fall då vårdnadshavare anses ej vara lämpliga att agera som vårdnadshavare eller när vårdnadshavare frivilligt går med på omhändertagande av en minderårig person /ex. pga stora problem med drogmissbruk, kriminellt beteende och andra rätt stora/grova problem). Det är ingen lösning som man önskar sig. Blir man omhändertagen, är det i så fall socialtjänsten som bestämmer vad man ska bo - då blir det socialtjänsten som blir "vårdnadshavare".
    Så länge du inte är omhändertagen av soc., är det dina föräldrar som bestämmer var du bor. Däremot kan du söka till vilken gymnasieskola du vill men det måste vara inom pendlingsavstånd, om det är så att dina föräldrar inte går med på att du ska flytta. :(

    Om Riksrekryterande utbildningar och om att flytta och bo "själv" under gymnasiestudier måste jag påpeka följande:

    1. det är stor konkurrens om platser på Riksrekryterande utbildningar; svårt att komma in - så även om du söker, vet vi ju inte om du kommer in;

    2. om du söker och kommer in, och inte kan pendla från din nuvarande bostad - då kan du ju inte utnyttja din studieplats i så fall; och ingen kan tvinga dina föräldrar att ge samtycke till att du ska flytta; övertala kan ju du försöka göra och ta hjälp av psykologen och andra personer, som du tror kan övertala dina föräldrar;
    3. om dina föräldrar går med på att du ska flytta - blir det 2 andra frågor mycket aktuella - Var du ska bo? och Vem som ska betala mellanskillnaden /det är endast en del av kostnaden för boende på annan ort som man kan få kompensation med; minst 2 000 kr./månad måste "tas" från någonstans ... vanligtvis är det föräldrarna som betalar, men om föräldrarna inte har råd eller inte vill betala - hur blir det då?/.
    Det förekommer att eleverna tror att det är gratis att flytta hemifrån, att bostaden finns på annan ort och någon ska betala hyra och alla omkostnader, bara för att man kom in på en utbildning på annan ort, men så är det Tyvärr inte. :(
    Det kan vara svårt att få bostad, även om man kommer in på en riksrekryterande utbildning och det är absolut inte gratis. Som sagt, är det endast EN DEL av kostnaden som betalas av Inackorderingstillägget. Det är alltså, i princip omöjligt att fixa allt, utan att föräldrarna är engagerade och hjälper till både ekonomiskt på andra sätt, ex. genom att leta bostad på skolorten.

    Ännu en synpunkt som jag har till förmån av att du bor hemma är följande: det är inte alls ovanligt att eleverna ångrar att de flyttade hemifrån. Mot slutet av första terminen vill många tillbaka hem till föräldrarna; inte alla men många. Så, ibland blir det så tyvärr, att man anstränger sig mycket för att flytta hemifrån men ångrar det redan efter några veckor... Givetvis vet jag inte hur det blir för just dig.

    Mitt råd till dig är att du pratar med kurator och/eller med skolsköterskan och ber att de förmedlar kontakt till skolpsykologen. Även SYV och din klasslärare/mentor samt rektor på din skola, som känner dig, kan förhoppningsvis ge bra tips och råd samt förmedla kontakter till personer som kan hjälpa till i den situationen som du nu befinner dig i.