Emma
    Hej, jag går andra året på samhällsprogrammet. Jag riskerar nu att få ett F i spanska 4. Jag har godkänt i spanska 3 och godkänt i alla andra ämnen. Kommer jag kunna söka in till t.ex grundlärarutbildningen eller socionomutbildbingen även fast jag har underkänt i spanska 4? Jag vet att det sänker mina meritpoäng osv men jag känner inte att jag kommer klara kursen på grund av för mycket frånvaro. Kommer jag kunna få examensbevis och kunna söka vidare sen?

    Mvh Emma

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    med F i moderna språk 4 - om du, för övrigt, får godkända betyg, kommer du uppfylla kraven för examensbevis. Max antal F-poäng i examensbeviset är 250p. och en kurs moderna språk "går på" 100p. Så det är möjligt att ha ännu fler F i examensbeviset än endast för Spanska 4.
    Kraven för exam.beviset kan du se på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Vänligen
    L.

    Liselotte