Abdirahman

    Hej! Det är så att jag riskerar att få F i Naturkunskap 1, men nästa år i 3:an så har jag valt Naturkunskap 2 om jag då får F i Naturkunskap 1 men får högre i Naturkunskap 2 väger det upp 2:ans betyg i Natukunskap eller måste jag ta om det på nått sätt. Går i 2:a året i Gymnasiet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betyget i Naturkunskap 1 måste ingå i examensbevis på gymnasiet. Den kursen kan ingå i F-betyget. Det betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal. F-betyget drar ditt jämförelsetal ner ganska mycket. Att du får godkänt betyg i Naturkunskap 2 är bra, men i kursen Nk1 har du ju då fortfarande F.
    Du har rätt att begära göra prövning i kurserna i vilka du på gymnasiet får F - innan du slutar år3 på gymnasiet. Förhoppningsvis kan du få godkänt betyg i Nk1 på prövningen och får godkänt betyg in i ditt examensbevis. Prata med SYV på din gymnasieskola. Lycka till!