ell
    Tja har sökt mitt gymnasium men har typ ändrat spår lite och funderar på att gå estet media på rytmus. Min kille ska gå musik där o deras audition är v11. Men eftersom jag inte sökt rytmus på mina val, hur blir det då för mig hur & när kommer jag få göra min audition. Sen har jag även en fråga om ni har några exempel på hur man kan göra auditionen. För man kan maila de om frågor men mailen skickas aldrig iväg för mig

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,

    >>>Rytmus har gymnasieskolor i flera städer. Eftersom du inte uppger i vilken stad du söker, är det svårt att svara ngt. konkret mer än att till inriktning "medier" brukar man inte göra auditions. Det är till inriktningar Dans och Musik som man brukar göra auditions.
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen, info på hemsidorna kan förändras/uppdateras; kika gärna på rytmus.se/program/estetiska-programmet-inriktning-estetik-och-media-medieproduktion/stockholm där det står om hur man söker till ES/inriktning Media på just den skolan.

    gymnasieguiden.se/gymnasium/rytmus-musikergymnasiet-nacka där den aktuella gymnasieskola presenteras finns det också en "knapp" - och om du trycker på "jag vill bli kontaktad" kan du skriva ditt meddelande eller fråga till skolan där.

    Saga SYV

    Hej, Rytmus i Sthm> har antagningsprov även till media.

    Inför det provet ska man förbereda två projekt som man tar med sig till skolan på sin tid för provet.
    Det första projektet är ett obligatoriskt porträtt, i valfri teknik. Man kan alltså måla, fota eller vad man nu kan tänkas vilja göra. Det ska hur som helst föreställa ett porträtt av någon.
    Det andra projektet är helt valfritt, så längde det är ens egna kreativa skapande. Det kan vara att man fotat, filmat, målat, redigerat eller liknande.

    Dessa två projekten ska alltså vara färdiga att visas upp när man kommer till skolan. Den sista delen av provet kan man inte förbereda sig på, men juryn kommer att leda den som söker igenom det momentet. Det kan exempelvis vara att de sökande får kolla på en kort film och beskriva vad de tror att den handlar om, eller om den skulle passa som reklam och i sådant fall vad reklamen skulle sälja, eller liknande.

    När man söker via gymnasieantagningen får man en kallelse hem per brev i slutet på februari/början på mars där exakt datum och tid för sitt prov står. Proven sker någon gång mellan vecka 11 och 12.

    Man kan även läsa om provet till media på Rytmus i Sthm på denna länken: https://rytmus.se/stockholm/ansok/medieproduktion/

    Allt gott!

    Med vänlig hälsning
    S.