SYV-besökare
    Hej, som studie- och yrkesvägledare är man medveten om att det finns så många olika yrken. Jag har till och med svårt att välja vilka av de som jag ska presentera för eleverna som Exempel på yrken: de där det är brist på utbildad personal, eller de nya mer spännande yrken som t.ex Veckans yrke på Framtid.se Influenser: https://www.framtid.se/yrke/veckansyrke44 ? Vad har ni för råd att ge på den "fronten"?
    Tack på förhand!
    S.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, det finns väldigt många yrken och det kan vara svårt att välja vilka av dem man vill i första hand presentera för eleverna. Därför skapade vi en sajt just om yrken - www.framtid.se där vi presenterar över 2.ooo yrken. Bra att du hittade VECKANS YRKE, som den här veckan, v.44 år 2019 är Influencer.
    Vill man, så kan man på skolan (på SYV-tavlan eller på annat sätt) presentera ett par "gamla vanliga" yrken som lärare och ingenjör och ett "nytt" yrke som t.ex DNA-coach.

    Veckans yrke på framtid.se är ett försök att underlätta för skolans personal, bl.a för SYV-ar, att snabbt kunna välja ett yrke att presentera som "exempel på yrken"; vi försöker utgå ifrån ngt. som händer under den aktuella veckan, ofta utgår vi ifrån en Temadag som "inträffar" under samma vecka.

    Hänvisningar/Lästips:
    framtid.se/yrken/temadagar
    framtid.se/yrken/veckansyrke
    framtid.se/bloggar/se-in-i-framtiden