Dat
    Jag ville komma in på detta gymnasium, men ångrade mig och svarade nej.
    Det står:
    "Ditt svar är låst för ändringar.

    Du har tackat nej till din plats. När svaret är behandlat kommer du inte att ha någon plats till gymnasiet. "
    Vilket gjorde mig lite orolig.
    Kommer jag kunna komma in i ett gymnasium som ligger lägre i rangordningen?, det är ett gymnasium med högre intagningspoäng än det jag tackade nej till men mina poäng är över medianen.

    1 Svar

    Hej Dat.

    När du tackat nej till en plats så blir du inte erbjuden någon annan plats.
    Du har förmodligen rangordnat dina val med utbildningar du helst vill komma in på först däför erbjuds du endast en plats på den högst rangordnade utbildningen som ditt meritvärde räckte till.

    Det jag tycker att du ska göra är att kontagna gyantagningen i ditt län snarast och berätta hur situationen är.
    Så att du kanske har möjlighet att få ta tillbaka ditt nej. I annat fall behöver du göra en sen anmälan till gymnasiet och då har du endast möjlighet att bli antagen på skolor som har lediga platser.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV