Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Minea!
    Så vitt jag vet, så finns det inte något generellt beslut om en sådan möjlighet, men du kan fråga på din gymnasieskola om de kan bevilja ett undantag och "boka" plats för dig "för ett år senare". Problemet här är att din skola kan i så fall inte ta in någon elev på "din plats" som du vill utnyttja ett år senare och om du ej kommer tillbaka till skolan (av någon anledning) då står platsen tom och din skola inte får "skolpeng" för den tomma platsen.

    I elevens rättigheter ingår det följande: om eleven åker för att studera utomlands är gymnasieskola tvungen att ta tillbaka eleven ett år senare. Rektorn kan kräva bevis på att eleven just har studerat utomlands.

    Nu är det corona-krisen och en ovanlig situation. Du får gärna fråga på din gymnasieskola men så vitt jag vet så finns det inte en rättighet att göra så som du önskar. Men det är inte förbjudet för rektorn på din skola att gå till tillmötes och lova att de tar tillbaka dig året därpå.
    Även om du ej får ngt löfte om att få komma tillbaka, så kan en rimlig chans finnas att få hoppa in i år2 på din nuvarande skola eller på en annan gymnasieskola, men det kan vi här på FRåGA SYV inte lova dig: det kan visa sig att klasserna är fulla eller så kan upplägget förändras och de kurserna du läste under år 1 kanske de "nya" eleverna kommer läsa under år 2 (och tvärtom... kurserna du ännu inte har läst kan eleverna nästa år läsa under årskurs 1). Givetvis läser man inte matematik 2 före matematik 1! :) men idrott och hälsa 1 kan läsas under årskurs 2 eller t o m årskurs 3. Religionskunskap och Historia kan också läsas under vilken årskurs som helst, vilket kan t.ex bero på tillgång till lärare och lokaler.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Oavsett vad du beslutar dig för att göra - Lycka till!