Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Saga!

    Så roligt att du ska få åka och läsa ett år utomlands!
    Det borde inte vara något större problem att få ett sabbatsår eftersom du har en bra anledning - du ska läsa ett år utomlands.

    Det som är reglerat i Skollagen kan du läsa på http://www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning/slutfora-gymnasiestudier-i-sverige-efter-att-ha-gatt-i-skola-utomlands-1.190311

    För övrigt hänvisar Skolverket till "huvudmannen", dvs kommunen - om du går på en kommunal skola eller till ägaren av en privat skola och du går på en friskola.
    Huvudprincipen är att en elev har "rätt att fullfölja sina påbörjade gymnasiestudier hos samma huvudman" - så svarar Skolverket när man ställer den frågan till dem.

    Bra om du och dina föräldrar bokar möte med rektor på din skola och avtalar alla detaljer, kommer överens om vad som händer när du kommer tillbaka från Nya Zeeland.

    Hälsningar
    Mikael SYV