Christian

    Hej jag funderar på att förbättra lite betyg som jag har från gymnasiet. Alla ämnen som jag vill läsa upp på konvux är sen tidigare redan godkända men vill läsa upp dom ytligare för att få högre betyg och därmed högre jämförelsetal. Om jag skulle få sämre betyg på komvux vilket betyg är det som räknas? Det högsta betyget eller betyget från komvux.

    • Elev : Hej, tyvärr har inte elever som fått minst godkänd sämre möjligheter att bli antagen för att läsa en kurs som man fått minst godkänd betyg på. Det är inte omöjligt men det är upp till komvux ifall det fortfarande finns platser för övriga elever att tas in och om skolan är villig att ta in dig.
    • Elev : Annars finns det möjlighet att göra prövning vilket innebär att du genomför prov för att höja dina betyg. prövning kostar vanligen 500 kr per kurs
    • Elev : Om du fortfarande inte fått gymnasieexamen är dina möjligheter att höja dina jämförelsetal goda. Du kan exempelvis välja att läsa kurs matte 3 om du bara fått godkänd upp till matte 2 eller läsa Samhällskunskap 2 om du bara läst samhäll 1a1. Så tänk på det.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Christian!
    Om man har flera betyg i samma kurs är det så att det Högre betyget gäller (även om man först fick högre och sedan ett lägre betyg).
    För övrigt, så stämmer det som även Malik påpekar om i kommentarer till din fråga: det kan bli svårt att komma in på komvux om man redan har godkända betyg i gymnasiala kurser och ännu svårare om man redan fick ut examensbevis och är behörig (alltså vill Konkurrenskomplettera). Prövningar kan bli ett alternativ att satsa på i så fall!
    Lycka till!
    Julia