Viktor07

    Hej! vi har nationella prov i hisstoria just nu och jag presterade inte alls bra på det. Jag har B i historia sedan innan men jag undrar om mitt betyg kommer sänkas jättemycket om jag skulle få underkänt på nationella provet. Eller om jag till och med får F i hela ämnet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betygssättningen är lärarens kompetens, inte SYV-ens, därför kan jag inte svara på din fråga. Men jag vill ändå påminna om att nationella provet är ett viktigt prov och jag blir inte förvånad om eleven får samma betyg på kursen som på nationella provet. Varför är NP ett så viktigt prov? Jo, för att det ligger i slutet av kursen och omfattar hela kursen + att svårighetsgrad på NP är rätt och samma för eleverna på olika skolor. Annars, så kan lärare på skolorna under kursens gång betygsätta eleverna (på delkurserna) på "fel sätt": antingen ge för "snälla betyg" eller för "strikta"/låga betyg men NP är samma för alla elever på olika skolor i hela Sverige, därför har det provet rätt svårighetsgrad och det är mycket möjligt att eleverna får samma betyg på kursen som på NP. Mer än så kan jag inte säga för att jag inte är lärare och inte har kompetens i betygssättningen.

    Studie- och yrkesvägledare