Signe
    Jag tänker söka till en utbilding där jag har den grundläggande + särskilda behörigheten som krävs. Dock oras jag över det faktum att jag har underkänt i ma2b, ett ämne som INTE krävs för denna utbildningen jag tänker söka, men jag vill kolla ändå; kommer ett f riskera att jag stryks från utbildningen? Eller stryks man/är obehörig till en utbildning ENDAST om man inte har den särskilda behörigheten som krävs?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Signe,
    de Behöriga deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Obehöriga till högskoleutbildningar får svar OBEHÖRIG från Antagning.se och deltar inte i konkurrensen.

    I konkurrensen är det fördelaktigt att ha högre betyg och/eller högt resultat på Högskoleprovet. Därför - om du har möjlighet att höja F betyg till E, är det fördelaktigt för dig (höjningen av meritvärde blir för dig mellan + 0.4 och + 0.9).

    Liselotte