Kimia
    Hej!
    Vilka yrkeshögskoleutbildningar kräver särskild behörighet,alltså Sv/Sva3 & Eng6?.
    &
    Vilka yrkeshögskoleutbildningar kräver arbetslivserfarenhet?.
    Och för vilka högskoleutbildningar,är arbetslivserfarenhet ett krav?.

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    listan på utbildningar som du frågar efter skulle vara jätte-jättelång... och det skulle ta mig två-tre hela dagar att få fram de utbildningar. Den tiden har inte jag att lägga på detta.
    Vill du ha en sådan lista, får du själv leta på www.yhguiden.se

    och på www.studera.nu

    Det tycker inte jag skulle vara till någon nytta heller då det kanske inte finns en enda utbildning på den listan som ens finns kvar tills det blir dags för dig att söka. Ständiga förändringar sker och speciellt mycket förändras det på Yrkeshögskolan.
    Även på högskolan sker förändringar.

    Vad är det för mening att få fram vilka högskoleutbildningar som kräver arbetslivserfarenhet i fall personen som vill söka inte har någon arbetslivserfarenhet? Då vet man bara vilka utbildningar som man INTE kan söka. Jag ser inte någon mening med det.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : ok,tack,undrar om jag behöver ha särskild behörighet till apotekstekniker(Sv/Sva3&Eng6)?.Och måste man ha arbetslivserfarenhet som undersköterska för att komma in på utbildningen?.Mvh