Joel
    Hej, jag har två frågor. Till vissa utbildningar så krävs det att man har läst engelska 6 via särskild behörighet. Eftersom jag har valt att läsa engelska 7 (som man normalt får 1,0 meritpoäng för), undrar jag om det stämmer att jag endast får 0,5 meritpoäng för att ha läst engelska 7 om engelska 6 krävs för behörighet. Min andra fråga gäller behörigheten till kandidatprogram i företagsekonomi vid Stockholms Universitet. På deras webbsida om programmet står det följande under "särskild behörighet": "Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2 (Områdesbehörighet 4 eller A4). Det som jag undrar är ifall det stämmer att engelska 6 krävs som behörighet till programmet, med tanke på att de hänvisar till områdesbehörighet A4 ( det vill säga Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b). Om det är områdesbehörighet A4 som gäller, hur kan Stockholms Universitet kräva engelska 6 som särskild behörighet? Tacksam för svar.
    • : Har du Examensbevis? eller läser du mot Examensbevis? Det är olika regler för meritpoäng (i alla fall Delvis Olika) - om man har Examensbevis eller Slutbetyg
    • : Hej, just nu går jag mitt sista år på gymnasiet, och då kommer jag väl få slutbetyg?
    • Anna : Nej, slutbetyg fick gymnasieelever år 2013 och tidigare. Från 2014 får gymnasieelever Examensbevis.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du går sista året på gymnasiet nu, läser du mot Examensbevis. för dig med examensbevis ger godkänt betyg i Engelska 7 - en hel (1.0) meritpoäng; och detta, oavsett vad för behörighet som krävs för "din" högskoleutbildning.

    För dig med Examensbevis gäller också att det till Alla högskoleutbildnignar krävs Engelska 6, då den kursen ingår numera i Grundläggande behörighet.

    Alltså - om du får Examensbevis, så ger eng 7 dig en Helmeritpoäng (1.0).
    Och godkänt betyg i eng 6 krävs till alla högskoleutbildningar, oavsett vilken särskild behörighet just den utbildning kräver.
    *******
    Det kan vara rätt krångligt när man läser info om särskild behörighet. Detta pga man brukar nämna olika sätt att uppnå behörighet på.