Marie

    Hej! Jag tänker söka till en högskoleutbildning som kräver ma3 i den särskilda behörigheten. Just nu är jag elev på TE vid ungdomsgymnasiet. Vad händer om jag får ett godkänt betyg i ma3 men betyget F i ma1 och ma2?

    • Mikael : Det är extremt ovanligt att man får F i matte 1&2 men godkänt betyg i matte 3, för att kurserna bygger på varandra och om man fick E i matte 3, då har man de facto kunskaperna som borde räcka för godkända betyg i matte 1&2, då kan man få godkänt betyg på prövningar i matte 1&2. En elev på ungdomsgymnasiet som fick F har rätt att göra prövning.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    utan godkänt betyg i matematik 1 (1a eller 1b eller 1c) går inte att få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux och då kommer du sakna grundläggande behörighet till högskolestudier. Matematik 2 kan ingå i ditt examensbevis med F, icke-godkänt betyg. Godkänt betyg i matte 3 behöver du för särskild behörighet, skriver du i din fråga. Men annars kan man få examensbevis med F i både matte 2 och 3 (vilket drar ner meritvärde ganska mycket).
    Utifrån den information som du uppger i din fråga så behöver du godkänt betyg i matematik 1 (för grundläggande behörighet) och godkänt betyg i matematik 3 (för särskild behörighet); i matte 2 kan du ha F i, ett betyg som får ingå i ditt examensbevis.
    En liten fundering.. om du är 61 år gammal, hur kommer det sig att du läser på ungdomsgymnasiet? :)
    En annan fundering: om en person inte har godkända betyg i underliggande/lägre kurser - hur ska hen få godkänt betyg i en högre/överliggande/svårare kurs? Kurser i ämnet matematik bygger direkt "på" varandra. Om man inte har kunskaper som motsvarar godkänt betyg i en lägre kurs, är det inte rimligt att anta att personen kan få godkänt betyg i en högre/svårare kurs i samma ämne.

    • Marie : Hej! Som du förstår, frågar jag för en annan persons räkning ;)
    • Marie : Tack, då vet jag vad som gäller.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!