Hy
    Hej, jag läste på linköpings universitet att det fanns särskilt urval för läkarprogramet. och eftersom mina betyg inte kommer att räcka hade jag tänkt att jag skulle utbilda mig till biomedicin analytiker. och på linköpings universitet står det att man kan ansöka till särkilt urval om man t.ex. har utbildat sig till biomedicin analytiker och har minst 2års erfarenhet och det måste vara på minst halvtid. nu funderar jag på hur säkert är det att jag kommer in till läkarutbildningen efter att ha gjort allt detta och kan jag ansöka om alternativt urval i flera skolor eller får jag bara ansöka på en?
    Tack i förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hy,
    jag tror att du syftar på info som finns på https://liu.se/artikel/sarskilt-urval-medicinska-fakulteten
    ... Men jag tänker på ännu en aspekt i detta - som du ej nämner - Studiemedel...
    På eftergymnasial nivå får man erhålla studiemedel i max 6 år, om man läser på heltid. BMA-programmet är på 3 år på heltid. Läkarprogrammet är på 5.5 år; sammanlagt 8,5 års studier, alltså - hur klarar man sig ekonomiskt under de 2,5 åren som återstår på läkarprogrammet, när studiemedel är helt slut? Det kan vara ett snabbare väg in - om du försöker få jobb som undersköterska eller vårdbiträde nu, på en gång och jobbar i 2 år... då kan du söka i särskilt (alternativt) urval redan om 2 år och inte om 5 år... + att du inte har förbrukat studiemedels-veckorna, så räcker studiemedel för hela tiden på läkarprogrammet sen.

    Ang. AU, alternativt urval - kan man inte vara säker att det kommer finnas kvar (inte ens till nästa år... och ännu mindre - om fem år, när du är klar med BMA-programmet och jobbat i 2 år...).
    Ang. vilka lärosäten som erbjuder AU - så är det känt att Karolinska Institutet i Stockholm brukar erbjuda PIL - för läkarprogrammet och TAPIL - för tandläkarprogrammet... men även KI kan sluta göra det... Varje lärosäte får bestämma om de ska ha AU eller inte.  Och i villkor för att kunna söka i AU kan ibland ingå att "du måste söka till vårt program i första hand, för att kunna bli aktuell för AU". Och det går ju bara att söka "i första hand" till ett program (åt gången...) - på så sätt kan det bli omöjligt att kunna bli aktuell för AU på flera lärosäten samtidigt.

    Vänligen
    Julia syv