Lars

    Hej. Jag går i trean och tar studenten detta året. Jag vill bli läkare men kommer ha ca 20,7 meritpoäng när året är slut. Jag ska även göra högskoleprovet men tänkte fråga er om det finns några sätt att öka mina poäng. Jag har till exempel 2 av de 2,5 meritpoängen som man kan få extra, finns det något sätta jag kan få de extra 0,5? Kan jag jobba upp mina betyg i något ämne eller till exempel gå engelska 7 kursen efter gymnasiet och isåfall hur?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lars,
    engelska 7 och andra gymnasiala kurser kan du, efter gymnasiet, söka läsa på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Försök nu få så höga betyg i alla de kurser du läser. Att du kommer ha resultat från högskoleprovet är jättebra!
    Sök till läkarprogrammet på flera orter, helst på alla orter där programmet ges. Gör högskoleprovet så många ggr du kan!
    Kommer du inte in på läkarprogrammet till hösten, så kan du försöka få plats på komvux för att läsa eng7 + du kan även samtidigt göra prövningar i de kurser som kommer ingå i ditt examensbevis, för att höja ditt jämförelsetal/snittbetyget.
    Du kan på din gymnasieskola fråga om det skulle vara möjligt för dig att hoppa in i eng7-kursen och läsa den under våren... tror tyvärr du får ett Nej på den frågan från din skola men du kan i alla fall försöka.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lars : Okej, en till fråga: jag har märkt en nedåtgående trend vad gäller antagningspoäng för läkarprogrammet i olika städer, det har sänkts i nästan alla städer som har läkarprogrammet. Kan det vara så att det fortsätter sänkas och att jag kan komma in med 20,7? VT23 var det minsta man kan ha 21,09
    • Anna :

      Högskole-universitetsutbildningar som startar på våren brukar nästan alltid ha lägre antagningsgränser än samma utbildning med start på hösten. Troligtvis beror det på att avgångseleverna från gymnasiet och från naturvetenskapliga basår på högskolenivå söker direkt, till hösten alltså och de med högre meriter kommer in; och de med lite lägre meriter - söker igen till våren. Vad gäller frågan om var antagningsgränserna kommer att "hamna" nästa gång, så är det ingen som vet. Det beror på många faktorer där de viktigaste är hur populärt yrket är och hur många utbildningsplatser som finns att tillsätta. Vidare gäller också att i fall du får mycket högt resultat på högskoleprovet så kan du komma in i HP-urvalet och då spelar det ingen roll hur högt meritvärde du har, men du måste i vilket fall bli. behörig. Jag råder dig söka till alla orter där läkarprogrammet ges, men prioritera (så klart) högst den orten där du helst vill läsa. Om det blir så att du inte kommer in, kan du planera för att försöka höja ditt meritvärde och göra högskoleprovet ännu en gång. Sök sedan till start på våren i så fall, om du inte kommer in till hösten. Det är de råden jag kan ge, förutom att kanske även titta på andra alternativ som t.ex utbilda sig till Sjukhusfysiker, BMA, Audiolog eller ngt annat yrke.