p
    Hejsan!
    Undrar om det står något i skollagen om att lärare bör sätta betyg om det finns underlag för de flesta kurserna, även om man inte har läst klart de än? Personalen i min skola har sagt detta men vill bara försäkra om att det är sant.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K;
    Ja, det stämmer att om underlag för betyg finns så bör läraren sätta ett betyg. F är också ett betyg. När kursen är slut, bör läraren sätta betyg på alla elever som har deltagit i hela eller i en del av kursen. Finns inte ngt generellt "mått" på när läraren har underlaget för betygssättningen men "mellan tummen och pekfingret" är det halva kurstiden (alltså om eleven läste minst halva kursen, då har läraren ofta underlag för betygssättningen).

    • : Okej tack! Så detta gäller även om man väljer att hoppa av innan kursen är slut, alltså innan betygen sätts? Finns det några undantag?
    • Anna : Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 . Så vitt jag vet bör betygen sättas om underlag finns, för betygssättning, alltså.