Lovis

    Hej! Jag funderar på att bygga ihop min egen kandidatexamen men är lite osäker på det här med poängfördelningen. Om jag har fattat det rätt omfattar en kandidatexamen 180HP varav minst 90 av dem är inom det område man tar examen i och att biämnet måste omfatta minst 30 poäng. Men hur blir det om jag är lika intresserad av två ämnen och vill läsa 90HP i båda. Tar man kandidatexamen i båda ämnena då eller väljer man bara vad som ska "stå på pappret"?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    frågor om att ta ut kandidatexamen efter att ha läst fristående kurser måste du ställa till studievägledningen på just det lärosäte där du vill ta ut examen.
    Kandidatkurs måste också läsas som "knyter ihop säcken", så att säga. Och det är på det lärosäte där man läser en kandidatkurs som man kan ta ut kandidatexamen; men det är inte så att alla olika ämnen finns på alla de olika lärosäten att läsa ... och det ändras också; lärosätena kan förlora rätten att utfärda vissa examina eller få nya rättigheter. Detta och det faktum att varje lärosäte kan bestämma rätt mycket lokalt, på sitt eget lärosäte, gör det krångligt och osäkert, vad gäller sätta ihop sin egen examen.
    Det är mycket enklare och bekvämare att läsa ett färdigt program; sedan kan man komplettera programmet med studier i andra ämnen (efter programmet eller vid sidan av programmet).
    Man behöver tänka också på att - när man söker fristående kurser, måste man söka inför varje termin, leta var kurser kommer erbjudas och konkurrera om plats på varje kurs; det finns ingen garanti på att komma in på "nästa kurs".
    Platsgaranti finns inom program.
    Men om du ändå vill försöka bygga din egen examen eller examina så kan du antingen börja med att boka tid på det lärosäte där du vill ta ut din examen/examina - hos studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen;
    eller så börjar du med att söka kurser i de kunskapsområden som intresserar dig mest och när du redan är inne i studier, söker upp studievägledare för planering av kommande examen.

    Känner till några fall när folk på fyra år lyckades ta ut 2 olika kandidatexamina, ex. med huvudämne Pedagogik och ett annat - Sociologi eller Samhällskunskap; när man läser 90 hp i "närliggande ämnen" (men vad "närliggande" är får lärosätet tolka - det lärosäte där man tar ut sina examina) och sedan kandidatkurser i båda "huvudämnena", så kan man faktiskt lyckas ta ut 2 kandidat i 2 närliggande ämnen på mycket kortare tid än 6 år (vilket det, normalt sett, skulle ta).
    Vänligen och lycka till!
    Julia syv