Kim
    Finns det något man ska tänka på inför skuggning på gymnasieskola?
    Ska nämligen skugga om någon dag.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kim,
    det är bra att du vill förbereda dig inför "skuggningen".
    Tanken är att man skall Pröva-på och Känna-in ... dvs hoppa in i "deras skor", de som går på utbildningen idag. Det är det viktigaste att du är på skolan under en dag, men det är bra att "bocka av" några punkter också och vi tror att de "punkterna" är följande:
    - hur lång tid tar det för dig att komma till skolan (från "dörr till dörr")?
    - hur stora är klasser på skolan?
    - har man klasslärare/mentor och är det en eller flera mentorer i varje klass?
    - finns det Studie- & yrkesvägledare, kurator, skolsköterska, speciallärare och skolpsykolog på skolan? Och hur lätt/svårt är det att få kontakt med dem?
    - vilka valbara kurser får man välja från (är listan kort eller lång)?
    - är det acceptabel standard i matsalen och på toaletterna på skolan (rent eller smutsigt)?
    - vilka tider är skolbiblioteket öppen? är det trevligt miljö inne på biblioteket? kan man sitta och plugga där om man får håltimme eller efter lektionstid?
    - finns det likabehandlingsplan och anti-mobbings beredskap på skolan? Hur hanteras det eventuella konflikter (mobbing)? Fråga om det finns "kamratstödjare" och/eller skolvärd/skolvärdinna som tar tag i de ev.konflikter.
    - fråga efter kontaktuppgifter till en eller flera elever som du "skuggar". Skriv ner dina kontaktuppgifter (epostadress och tel.nr ) på några små lappar och dela ut (som visitkort) - då får du säkert deras uppgifter som svar. Det är bra att kunna återkomma om du kommer på någon fråga till dem - senare.
    - och sist (men inte minst) kolla in miljö på skolan... om du gillar stora ytor eller mysiga små "vrå", många växter & prydnadssaker eller "minimalistisk" design mm. Detta är också viktiga "moment", du skall ju vistas i den miljön varje dag i tre år.

    Hoppas du får nytta av mina tips.
    Återkom gärna efter "skuggningen" och berätta hur det gick!
    Mikael SYV