John
    Tja

    hade tänkt att söka till pol kand men saknar förkunskaper (matematik 3b) från gymnasiet. Finns det något sätt att läsa just den kursen (komvux? eller på nåt annat sätt) så att man blir behörig för utbildningen trots att man avslutat gymnasiet med minst godkänt i allt? Och i sådana fall - hur går man tillväga?

    Tack för svar!
    • : Hej! Du nämner inte i din fråga vilket gymnasieprogram du gått, men ger dig ett "huvudsakligt" svar i alla fall. Med Pol Kand tror jag du menar "Politices kandidatprogram". Där behöver du som sagt Matte 3B, Samhällskunskap 1b och Engelska B. Det finns möjlighet att läsa kursen på komvux, men kom ihåg att behörigheten för den kursen är Matematik 2B. Behörigheten för det är Matematik 1B. Beroende på vilket program du läst måste du börja med kurs 2 innan du kan börja med tre. I det fall att du redan läst den är det bara att börja med 3b kursen. Men kom ihåg, det finns ingen garanti att komma in på komvux, men det är inget som säger att du inte får det (även om du bara är nitton år och åldersgränsen är 20 för komvux så kan de göra undantag TROR JAG, jag kan ha fel :). En grej som är viktig att tänka på är att du kommer att hamna i kompletteringsgrupp BII om du läst en kurs på ex. komvux för att få behörigheten. Där brukar det oftast (men det måste inte vara) högre antagningskrav än de som inte har kompletterat sin gymnasieutbildning för att få behörigheten (Exempel: På Umeå Universitet HT14 var antagningskravet 18,7 för de med gymnasieexamen med den gamla skalan MVG-IG (BI). 17,71 för gruppen med examen med skalan A-F (BIEX). 19,3 för kompletteringsgruppen (BII) Om du däremot hade kompletterat för högre meritvärde, fast du var behörig till det program du ville söka med gymnasieexamen hade du hamnat i både BI/BIEX och BII. En "extra chans" får du genom att göra högskoleprovet om du inte redan gjort det! Ju fler urvalsgrupper = Desto fler chanser att komma in. Prata med vägledare för vuxenutbildningen i din kommun så fort som möjligt, så att du vet i förtid om vad som gäller innan du söker. Vem vet, du kanske hinner söka i år om du bara behöver läsa en (kanske två) för behörigheten. Heltidsstudier är på 40 h/vecka, och det kommer ta 5 veckor för dig att avsluta en 100 poängskurs (både matte 2b och 3b är på är 100 poäng/styck). Men om du inte känner att du hinner med, satsa att söka till antagning efter höst. Det är bättre att vänta 0,5/1 år med att söka med A betyg i kurser än med E. En sak du ska veta, bara för att man är behörig betyder det inte automatiskt att man blir antagen. Politices kandidatprogrammet har höga antagningskrav på vissa lärosäten (20 och uppåt), så jag tipsar igen att göra högskoleprovet. I alla fall önskar jag dig lycka till i studierna och hoppas att du får en plan på vad du ska göra framöver. Med vänlig hälsning,
    • : En grej till! Glöm inte att du behöver grundläggande behörighet för alla universitet och högskolestudier, om du har gått ett yrkesprogram är det viktigt att du har godkända betyg i engelska 6 och svenska 2 och 3. Detta är något som du måste ta reda på, men jag förutsätter att du har det då du sa att du endast behövde matematik 3b (du nämnde ju ingenting om engelska 6, så antingen har du läst högskoleförberedande eller lagt till den i ditt yrkesprogram). Med vänlig hälsning,
    • Anna : Det är rätt att man måste ha både grundläggande och särskild behörighet. Vi utgår då ifrån att frågeställaren vet det redan (vi hoppas det) och svarar i första hand just på den fråga som ställs. Det blir annars korrekta men VÄLDIGT LÅNGA svar som kanske den som ställde frågan inte orkar läsa och tycker att "Varför skriver de det? Det vet jag redan själv!" ... typ, så. :) Det är svårt att gissa (kanske t o m omöjligt) vad frågeställare redan vet. Det är därför en "balansgång" och en sort "gissningslek" ibland... Vi hoppas att folk återkommer i fall de undrar ngt. mer. Sedan rekommenderar vi alltid att boka tid med SYV på Komvux för en Studieplanering i fall man vill komplettera sina gymnasiebetyg. Som sagt, omöjligt att veta vad folk redan vet. Det finns väldigt mycket info som är bra att känna till men just exakt vad som just den här personen behöver veta JUST NU kan vi inte veta, därför blir det ibland så att svar träffar inte helt rätt "på pricken". Vi hoppas att frågeställare förstår det och det är helt OK att återkomma i kommentarer eller ställa en ny fråga.
    • : Oj, såg nyss att mitt svar blev nästan en halv uppsats :"). Får tänka att bara svara på det aktuella, och inte tänka "för brett"! Tack för tipset, annars skulle fler behöva stå ut med att läsa mina uppsatser.
    • Liselotte : Det är bra med utförliga svar men det kan lätt bli för mycket info och för komplicerat, för många regler uppradade. Svårt att veta vad folk redan vet
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej John!

    Du kan söka en högskoleutbildning nu, innan 15 april och kryssa för "kommer att komplettera med betyg". Komplettering måste du skicka in innan mitten på juni. Det är 3 månader tills dess och du kan hinna fixa betyg i Matte 3b.

    Det finns två olika vägar att gå för att fixa betyg i en gymnasial kurs:
    1. söka en kurs på Komvux
    2. göra prövning i kursen

    Matte 3b är en kurs á 100 poäng och kan läsas på 5 veckor, om man läser på heltid. För att du skall hinna läsa den kursen, bör du söka den "på flex" eller på distans. Det till Komvux i din egen kommun, "hemkommunen", där du är folkbokförd som du söker.

    Om du vill göra prövning, sätt igång snarast med att ta reda på hur och när du måste anmäla dig - avgift brukar uppgå till 500 kr. per prövning; det är på Prövningsenheten (om din kommun har någon sådan) eller så kan du på Komvux få info om vart du skall vända dig för att anmäla dig till prövning. Läsa kursen kan du på www.mattecentrum.se - se om någon räknestuga finns i din stad, men även annars finns det hjälp där: alla kurser är upplagda för självstudier på www.matteboken.se

    Du kan fråga på din gamla gymnasieskola också - om du kan göra prövning där, och ibland får man det. Det skadar inte att fråga. Du har inte rätt till en kostnadsfri prövning på din gymnasieskola, eftersom den kursen som du vill pröva i, har inte ingått i din studieplan under gymnasiestudier, men fråga kan du givetvis och jag skall hålla tummarna för dig!

    Mer om prövningar kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/provning

    Sammanfattning: sök till högskola nu, snarast. Kryssa för "komplettering med betyg" vid ansökan. Sedan i fall du inte skickar in kompletterande betyg, kommer du att få besked OBEHÖRIG bara, men jag hoppas du hinner skaffa dig betyg i Matte 3b och kommer in på högskolan.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna