Ida

    Hej! Jag tog studenten 2013, endast med betyg från år ett och två. Jag har inga slutbetyg från sista året då jag av privata anledningar valde att läsa ikapp detta senare. Jag antar att jag har det som kallas studiebevis? Jag har jobbat sedan jag tog studenten och börjar nu bli sugen på att plugga vidare på högskola eller dylikt. Jag är alltså 23 år och saknar betyg i ämnen från sista året på gymnasiet. Vad skall jag göra för att plugga ikapp det jag behöver för att sedan komma vidare i min utbildning? Vart ska jag vända mig och vart ska jag börja? Informationen som finns på komvux etc är väldigt luddig.

     Tack på förhand /Ida

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Ida, du borde har fått SAMLAT BETYGSDOKUMENT. Se överskrift på det dokumentet du fick från gymnasiet.

    Du vänder dig till komvux i Den kommunen där du är folkbokförd. Du tar med dig det dokumentet som du fick från gymnasiet... och planering mot ett Slutbetyg. Slutbetyg kan man få fram till 1 juli 2020. Efter det är det endast Examensbevis som gäller.
    Du "vinner" på att göra planering och läsa mot ett SLUTBETYG. Det är färre poäng och färre obligatoriska kurser. Så mitt råd är att du bokar tid med SYV på komvux och gör planering mot ett slutbetyg.
    Sedan finns det också möjligheter att komma vidare,... och utbilda sig även utan Slutbetyg från gymnasiet.... ex. kan Yrkeshögskola >> ta in obehöriga.