Niklas
    Hej,

    Jag tog studenten 2009 och hade då 4 stycken IG och fick ett samlat betygsdokument. Jag har nu precis läst klart dessa på komvux, distans. Fick ett slutbetyg utfärdat, snitt 19,2. Problemet är dock att jag saknar meritpoäng, har inte läst moderna språk och enbart MaB samt EngB.

    Har för avsikt att söka in till läkarprogrammet inom snar framtid. Jag undrar nu om jag väljer att läsa exempelvis engelska 7 samt moderna språk kommer jag behöva erhålla A i dessa ämnen för att få 22,20-22,50?
    Kan jag läsa in helt nya kurser som inte ingår i mitt slutbetyg ,eller är det mer fördelaktigt att göra prövningar i ämnen som redan ingår i mitt slutbetyg? Om jag läser in Eng 7 resulterar det i ett snitt på 20,2? (Dvs från mitt nuvarande 19,2)

    Behöver lite vägledning och tips på hur jag bör göra, bortsett från högskoleprovet. Behöver man erhålla A i meritkurser för att ens snitt inte skall sjunka?

    (Jag kommer senare att söka in till basår men vill innan jag påbörjar basåret vara relativt säker på att jag kommer in. )

    Tacksam för hjälp,
    Obs, redan skrivit högskoleprovet (1,3) och kommer att skriva igen.

    Hälsningar
    Niklas

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Niklas!

    Meritpoängskurser kan aldrig sänka Meritvärde av dina betyg, men höjningen blir liten om man har betyg E i en meritpoängskurs. Ju högre betyg i alla kurser (inklusive meritpoängskurser), desto bättre höjning blir.

    Det ger mycket mer höjning att höja betyg i den kurser som redan ingår i ditt Slutbetyg från gymnasiet (jämfört med om du skulle läsa eller göra prövningar i nya kurser).

    För att kunna få 22,50 i Meritvärde, är det alla A-betyg i samtliga kurser som gäller och så ska man även ha A-betyg i alla Meritpoängskurser och max antal meritpoäng (som är 2,5). Jag antar att du vet vilka kurser som ger Meritpoäng, men skickar ändå en länk till info: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    För att uppnå ditt mål (Meritvärde på minst 22,20) råder jag dig ansökan om prövningar i alla de kurser som du har i ditt Slutbetyg där du har lägre betyg än A och försöka få betyget A i dem. Skulle du få A-betyg i alla kurser som ingår i ditt Slutbetyg, har du Meritvärde på 20,0.

    För att komma högre upp än 20,0 i Meritvärde, är det enbart meritpoäng som gäller. Får du max antal meritpoäng med A-betyg i samtliga meritpoängskurser, får du Meritvärde på 22,5.

    Att läsa eller göra prövningar i "nya kurser" (dvs kurser som inte ingår i ditt Slutbetyg) och som inte ger meritpoäng, gör väldigt liten påverkar på ditt Meritvärde. Du skulle i så fall behöva få betyget A i en stor mängd "nya kurser" (motsvarande tre års heltidsstudier) för att komma upp till 19, 6 i Meritvärde. Det tycker inte jag löser ditt problem och avråder därför från att satsa på "nya kurser".

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Du skriver i din ursprungliga fråga om att du inte har några Meritpoäng, men det är inte riktigt sant. Du läste Matte B och i fall du söker utbildning på högskola som inte ställer särskilda krav för matematik, kommer du få 0.5 i Merit för Matte (på nivå 2, som är = gamla mattekurs Matte B).

    Vidare på "matte-temat": du vill söka till naturvetenskapligt basår. Var i landet vill du läsa Nat.vet.basår? I Stockholm och Göteborg krävs det Matte 3 (eller Matte C) för behörighet till nat.vet basår. På vissa andra orter kan man komma in med Matte 2 (eller B).

    Det viktigaste är att bli behörig till en högskoleutbildning. För konkurrens kan man göra högskoleprovet. Det kan vara en bra idé för dig att söka till nat.vet.basår och samtidigt göra högskoleprovet vid varje tillfälle som ges (2 ggr/året). För varje nästa gång du gör HP, ökar du troligtvis ditt resultat och genom studier på nat.vet.basåret lär du dig mer vilket också ger dig bättre chans att få högre resultat på HP.

    Ang. Meritpoäng: genom godkänt betyg i Engelska 7 får du 1.0 i Merit av 2,5 möjliga. Dessutom ger bättre kunskaper i engelska bra chans att höja resultat på HP också.
    Sedan har du 1,5 i Merit kvar att uppnå. Vad som gäller för dig som har Slutbetyg från år 2010 eller senare, står på:
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetyg-2010-och-framat/ och https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-komvux.pdf
    och av info där framgår att du kan få Meritpoäng även genom de så kallade "Områderskurserna" som är olika för olika högskoleutbildningar, beroende på vilken behörighet som krävs.
    Läs på s.10 på https://www.antagning.se/Global/Faktablad_Brand/Områdesbehörigheter_april_2012.pdf ang. Områdesbehörighet 13, där ser du vilka kurser som ger meritpoäng som Områdeskurser.

    Och sist men inte minst, vill jag tipsa om YH-utbildningar som är tyvärr mindre kända än högskoleutbildningar, vilket är synd för att det finns många som är mycket bra och ger ofta jobb direkt efter avslutad utbildning. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Lycka till!
    Milla SYV
    • : Hej Milla, Tack för ditt svar. Jag har redan nu anmält mig till två prövningar i kurser som redan ingår i mitt slutbetyg. Ponera att jag läser upp samtliga ämnen som ingår i mitt slutbetyg till A/MVG. Hur blir det med mina meritpoäng? Gäller endast meritpoängen de nya kurserna? Exempelvis, jag har läst b.la. psykologi A samt Svenska C. Om jag förstått allt rätt så ger dessa kurser inte meritpoäng längre? (Förut gav dessa två kurser meritpoäng?) En till fråga, om jag nu läser till A/MVG i samtliga ämnen och sedan väljer ENG C(7) ger det inte då mig en extra poäng? Eller är det enbart ett A i ämnet som ger en extra poäng? Ett B kanske resulterar i en höjning på 0,7-08? Har jag förstått detta rätt? Om jag läser in ett flertal meritpoängen givande kurser kommer då dessa att ge mig en höjning? Eftersom du tidigare skrev att "nya" ämnen inte ger en större höjning. Det kanske finns undantag vad gäller meritpoängskomplettering? Stort tack, Ni alla gör ett fantastiskt jobb :)
    • : ursäkta, blev svårt att indela texten i stycke, skriver från mobilen.
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.