Wanda
    Hej!
    Jag undrar om man kan läsa vidare för att jobba med människor om man går sam eller ekonomi? Har funderat på vård och omsorg och barn och fritid, men jag känner att jag vill ha en bra grund att stå på. Om det går, spelar det då någon större roll om man går sam eller ekonomi?

    Och vad finns det för olika yrken man kan bli om man går sam eller ekonomi och inte vill ha ett jobb där man bara sitter på ett kontor?

    Sen undrar jag också vad man läser när man har naturkunskap på gymnasiet? Är det biologi, kemi och fysik som vanligt?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka svara på dina frågor i turordning;

    1. Jag undrar om man kan läsa vidare för att jobba med människor om man går sam eller ekonomi?

    Svar; Absolut! Olika beteendevetenskapliga utbildningar som t.ex. psykolog, kurator, sjuksköterska, olika behandlingspedagogsyrken + lärarutbildningar står öppna utifrån både Sam och Ekonomi. Vill du dock bli Undersköterska för att direkt gå ut och jobba efter gymnasiet som man blir på Vård/omsorg då kan VO vara ett bättre alternativ.

    2. Och vad finns det för olika yrken man kan bli om man går sam eller ekonomi och inte vill ha ett jobb där man bara sitter på ett kontor?

    Svar; Sam och Ekonomi är inga yrkesprogram - så du blir ingenting utifrån dessa program. Du får en bunt med kurser som krävs på olika utbildningar på högskolan. Det kan vara svårt att räkna upp yrken som kan passa dig bara via det du säger men du kanske kan fundera och använda olika söksidor för att få syn på olika yrken som du kanske kan tänka dig i framtiden. Här kommer lite länkar;

    http://www.saco.se/utbildning--karriar/infor-hogskolevalet/yrken-a-o/

    http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html

    3. Sen undrar jag också vad man läser när man har naturkunskap på gymnasiet? Är det biologi, kemi och fysik som vanligt?

    Svar; Om du menar kursen Naturkunskap 1b så är det som du säger en blandning av just biologi, kemi och fysik. Du kan läsa mer om kursen här http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv

    /Lena, Syv