Sara
    Hej! Just nu går jag samhällsprogrammet i ettan, och det är först i tvåan man väljer antingen sam sam profil journalistik eller sam beteende! Jag vet inte riktigt vad jag vill välja, är båda linjerna lika bredda? är inte sam sam mer brett och så? Tycker om att skriva och tycker om politik så alltid tänk välja sam sam men har psykologi 1 nu och tycker det är verkligen jättekul! sedan sociologi verkar även kul, men vet inte om resten av kurserna på sam beteende än psykologi och sociologi, gillar inte ledarskap osv... men vad tycker du jag borde välja? alltså vilken är bredast? får man samma behörigheter av båda? Riktat in mig just nu att jag vill läsa Statsvetenskap på universitetet just för jag tycker om politik och så, men kan jag göra det även om jag läser sam beteende? Menar jag gillar i princip alla kurser på sam sam men på sam beteende gillar jag bara psykologi och sociologi fast gillar dem jättemycket?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du ändå gillar så många kurser som Sam erbjuder! Men visst - det kan bli för mycket av det goda som gör det svårt att välja! Alla inriktningar på Sam gör dig lika behörig till det mesta inom det samhällsvetenskapliga området på högskolan - så välj med hjärtat och vad som intresserar dig mest. Du kan ju ofta kombinera kurser från andra inriktningar inom Individuella valet - kolla vilket utbud din skola har och prata med din Syv på skolan för vägledning hur du kan kombinera kurser utifrån det utbud som gäller. /Lena, Syv