A
    Hej!
    Jag väljer mellan 2 skolor vilket också kommer avgöra vilken Sam-inriktning jag ska gå på, därför undrar jag lite vad skillnaden är mellan Sam-beteende och Sam-sam.
    Jag är allmänt väldigt intresserad i Sambeteende ämnena, men skolan jag är mest intresserad av erbjuder bara Sam-sam; den andra skolan erbjuder sambeteende.

    Om jag skulle välja Sam-sam, skulle jag då i mina individuella val kunna lägga till ämnen såsom psykologi, filosofi etc. så att det liknar Sambeteende linjen? Eller vore det bättre att välja Sambeteende direkt?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, skillnaden mellan de olika inriktningarna är just kurserna - vill du läsa mer So-ämnen i form av Geografi, fördjupningskurser inom Samhälle, Historia så är det Sam som gäller. Vill du läsa mer beteendevetenskapliga kurser så väljer du Beteende. Spelar ingen roll för högskolebehörigheten vilken du väljer - kan vara bra att veta.

    Det kan se olika ut vilka kurser som skolorna erbjuder - men du kan säkert komplettera båda inriktningarna med några kurser vad du än väljer. Kolla med skolorna du är intresserad av och se vad de erbjuder. /Lena, Syv