Elliott
    Hej
    Jag är intresserad av sam men vill även ha särskild behörighet så att jag kan läsa civil ingenjör när jag går till Universitetet. Så vad ska jag göra för att få särskild behrighet?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Elliott, om du är 20 år, då söker du till komvux och inte till gymnasiet. Du är för gammal för att läsa på gymnasiet. På Komvux finns det inte gymnasieprogram på samma sätt som på ungdomsgymnasieskola.
    Behörighet till den här utbildningen http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TYC%D6P är Fysik2, Kemi1 och Matematik4.
    Annars så finns det många olika varianter på Civilingenjörsutbildningar och behörighet kan variera något.
    Till ex. till den här utbildningen http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=TYCFT är behörighet Biologi 1, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4.
    Det är bra att hitta just den utbildningen på högskola/universitet som man vill bli behörig till för att se exakt vilka kurser som behövs. Oftast behövs Matematik 4 och MINST Fysik 2 och Kemi 1, kan till vissa utbildningar behövas Matematik 5 och Kemi 2 och även Biologi och/eller andra kurser.

    Jag vet inte om du sedan innan redan har några godkända kurser på gymnasienivå. Mitt råd är att du bokar tid hos SYV på komvux för att göra studieplanering. För att ta ut gymnasieexamen från komvux måste du ha minst 2400 poäng och av dem minst 2250 godkända poäng. Kurserna: svenska eller svenska som andra språk 1-3, engelska 5 och 6 samt Matematik 1 är obligatoriska för gymnasieexamen. Du kan kombinera Samhällsvetenskapliga ämnen, Matematik upp till 4, Fysik 1 och 2, Kemi 1 med andra kurser så att du kommer upp till tillräcklig antal poäng. Läser man 2400 poäng på komvux tar det sex terminer på heltid. Om du sedan innan har några godkända kurser på gymnasienivå och är beredd att läsa på mer än heltid, kanske kan du blir klar på kortare tid än tre år.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : jag är egentligen 15 år gammal, det står att jag är 20 för att jag logga in med min facebook.
    • Anna : Jag skall skriva ett nytt svar till dig nu. :-) Anna SYV på Fragasyv.se
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, det kan bli svårt att uppnå behörighet till Civilingenjör på SA. titta t.ex. på den här utbildningen http://www.oru.se/Utbildning/Program/1516/?pid=434 där behörighetskraven är Fysik2, Kemi1 och Matematik4. Det brukar krävas just de kurserna för olika civilingenjörsutbildningar och ibland är kraven ännu högre och inkluderar då även Kemi2, Matematik5 och Biologi1.
    Varför det blir svårt att uppnå den behörigheten på SA? Jo, för att det - av de kurserna som krävs för Särskild behörighet är det bara Matematik som får läsas som programfördjupande på SA.
    Kemi och Fysik får inte läsas inom Programfördjpningen på Samhällsvetenskapsprogrammet & det är tre 100 poängskurser.
    Individuellt val ger utrymme för 200 poäng men inte 300p som du behöver. Du kan ansöka om att läsa en utökad kurs, men det är ett undantag som rektor kan bevilja eller avslå. Dessutom, så kanske behöriga lärare i Fysik och Kemi inte ens arbetar på skolan (i fall Teknik eller NA inte erbjuds på samma skola). Och även om TE och NA finns på samma skola, så kanske det inte går att få ihop schemat och du har dina obligatoriska studier samtidigt som Teknik och Naturvetenskapseleverna har kurserna i Fysik 1 och 2 och Kemi 1 - och då går det inte för dig att läsa Fysik och Kemi.
    Jag tror att skolorna försöker ordna så att alla elever får läsa de kurser som de vill eller behöver läsa, men det är inte alltid möjligt. Gymnasieskolans uppgift är att ge dig möjlighet att få ut gymnasieexamen från just det programmet som du sökte och kom in på och då kan du inte få det beviljat att missa för dig obligatoriska kurser till förmån av de kurserna som egentligen inte ingår i ditt program.

    För att du garanterat blir behörig till Civilingenjör - rekommenderar vi att du söker Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet.
    Ett annat alternativ är att du läser SA och kompletterar efter gymnasiet: på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår.
    Du får givetvis fråga på den skolan som du söker SA på - om rektor kan
    1. bevilja dig läsa en utökad kurs
    2. garantera att du får läsa Fysik1 och 2 och Kemi 1 samt Matematik 3b och 4

    Att få läsa en utökad kurs kanske är ett mindre problem, det kan du mycket väl få. Men att skolan skall kunna just GARANTERA att du får läsa fysik och kemi på SA, är mycket ovanligt. Men du kan givetvis fråga.
    Ett förslag: kontakta t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea en skola som just i Umeå inte erbjuder NA men de har flera skolor (t.ex. i Stockholm) som erbjuder det programmet och fråga om du skulle kunna läsa just Fysik och Kemi på distans mot t.ex. Stockholm. Om du får JA på den frågan, kan du då läsa SA på den skolan och en utökad kurs behöver du á 100 p. - t.ex. Kemi 1 som utökad kurs.

    Sammanfattning: det är svårt att bli behörig till Civilingenjörsutbildning på Samhällsvetenskapsprogrammet. Egentligen är det Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet som förbereder till Civilingenjör.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV